– Vi betaler massevis av bompenger, men får ikke bruke tilbudet som normalt. Og dette har vart i lang, lang tid nå. Vi føler oss som en salderingspost som ikke betyr noen ting, sier Erik Astad.
Han er en av dem som daglig kjører gjennom Rennfast-tunnelene i tillegg til Finnfast.
Ser sjelden folk i arbeid
– I løpet av de siste dagene har jeg kjørt gjennom tunnelene flere gang, men har bare sett arbeid der en eneste gang. Men 50-skiltingen er der, enten jeg kjører klokka 0500 om morgenen eller 2200 om kvelden, sier han.
- LES OGSÅ: Vil ha sikkerhetssenter for tunneler
- LES OGSÅ: Stengte tunneler og kolonnekjøring
Statens vegvesen arbeider for tiden med å asfaltere nytt veidekke i begge Rennfast-tunnelene. Arbeidet skal pågå til over påske. Men Eivind Stangeland i Statens vegvesen sier det er en grunn til at de har måttet senke farten, også når det ikke foregår arbeid.
– Det er sånn at under asfaltarbeidet er vi nødt til å redusere farten hele døgnet, også når det ikke utføres arbeid. Grunnen er at vi jobber med veidekket, og at vi freser vekk all veimerking. Det vil si at de feltene man skal kjøre i ikke er avmerket godt nok. Det er en av grunnene til at vi har senket farten hele døgnet, sier Stangeland.
– Er det riktig at det er kolonnekjøring også når det ikke foregår arbeid?
– Det kan være ulike årsaker til at det ser ut som om det ikke er arbeid. Det kan være i begynnelsen når de gjør seg klare, for da stenger vi tunnelen og starter med kolonnekjøring før vi starter for fullt med arbeidet.
– Det foregår ikke kolonnekjøring uansett om det gjøres arbeid eller ei?
– Nei, det er kolonnekjøring når det er arbeid. Når det er fri ferdsel så er det fri ferdsel, men med redusert fart.
- LES OGSÅ: Kolliderte med politiet og stakk av
- LES OGSÅ: Rennfast-tunnelene oppgraderes
Kolonnekjøring til høsten igjen
Og trafikantene, som kjører gjennom de undersjøiske tunnelene, har blitt vant til kolonnekjøring. For det er ikke lenge siden det forrige gang var kolonnekjøring gjennom tunnelene, den gangen var det nødnettet som var årsaken.
– Da var det nødnettet vi jobbet med. Asfaltering og nødnett er to helt forskjellige jobber, det er flere kjøretøy på plass nå, og det er en større jobb som skal gjøres. Derfor må det gjøres på ulike tidspunkt, sier Stangeland.
Og for dem som håper at det ikke blir kolonnekjøring igjen etter asfalteringen så er nok det håpet forgjeves. For til høsten skal det settes opp nye lys og nytt ventilasjonssystem.
– Det blir kolonne igjen til høsten. Det er ting vi er nødt til å gjøre for or å sikre at vi har tunnelen i virksomhet som E39. Den skal tross alt brukes som hovedvei nordover frem til Rogfast åpner i 2025, det er ti år til, minst, sier Stangeland.