Det nye digitale nødnettet, som nå skal etableres, skal øke beredskapen i Norge. I tunneler er det Statens vegvesen sitt ansvar å legge til rette for utbyggingen.
I de lengste tunnelene vil det bli kolonnekjøring på nattestid, mens arbeidet pågår. I små tunneler, der det trengs store inngrep, vil det bli helt stengt om natten.
– Konsekvensene for trafikantane blir minst mulig, siden alt arbeid foregår om natten, sier byggeleder i Statens vegvesen, Bjørn Arild Fossåen.
Starter i Rennfast
Arbeidet med nødnettet starter i Byfjordtunnelen i kveld. Alle netter, utenom natt til søndag, blir det kolonnekjøring mellom klokka 22.00 og 06.00.
- Les også: Tror Rennfast-tunnelene er helt klare til jul
- Les også: I morgon kveld blir det kolonnekøyring igjen
– Det er synd at vi nå må i gang med kolonnekjøring igjen, så kort tid etter arbeidet med sikkerheitsoppgraderingen i Rennfast. Det har dessverre ikke vært mulig å samkjøre de to prosjektene, sier Fossåsen.
Fra og med i kveld blir det ledebil fra Harestad og fra Sokn hver halve time, fra 22.00 til 23.00 og fra 04.30 til 06.00.
Her blir det nattestengt
Noen av tunnelene på Nord-Jæren blir helt stengt på grunn av arbeidet.
– Det er faste omkjøringsruter for Byhaugtunnelen, Bergelandtunnelen, Storhaugtunnelen, Hillevågtunnelen og Austrått-tunnelen, sier Fossåen.
- Les også: Tunnelvask fører til stengte tunneler
- Les også: Kjemperegning for nødnett
Nødnettet ferdig i 2015
Det forbedra nettet som nå etableres er et digitalt radiosamband for politi, brannvesen, helsetjenesten og andre viktige samfunnsfunksjoner.
Nødnett skal brukes ved store kriser der det er behov for hurtig gruppekommunikasjon.
Nettet skal bygges ut i hele landet og være ferdig i løpet av 2015.