Hopp til innhold

Livreddende midtdelere skal gjenbrukes

Midtdelerne som skal fjernes fra motorvegen sør for Sandnes, skal ikke på lager, slik Vegvesenet tidligere har bestemt.

E39-utvidelse av motorveien mellom Stangeland og Sandved

Disse midtdelerne skal gjenbrukes etter åpningen av motorveien mellom Stangeland og Sandved.

Foto: Bjørn Olav Skjæveland / NRK

15. juni neste år skal 2,3 kilometer firefelts motorvei være lagt mellom Stangeland og Sandved. Derfor trengs ikke lenger betongmidtdelerne som nå står på strekningen.

Sterke reaksjoner

Men det har kommet sterke reaksjoner etter at Vegvesenet bestemte å sette dem på lager.

- Folk er ekstremt opptatt av trafikksikkerhet, og man ønsker å få vekk dødsulykkene fra veiene, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad. Midtdelerne fungerer, og derfor er det lite forståelse for at de bare skal stå på lager.

- Usikkert hvor de blir satt opp

Betongklossene skal nå settes opp et annet sted. Men det er ennå usikkert hvor.

- Det vil jeg ikke si noe om nå, sier Pollestad. Vi må finne et sted hvor veibanen er laget slik at man kan benytte dem. Det er viktig å ha nok bredde, sånn at blant annet utrykningskjøretøy kan komme forbi, sier han. Men vi er opptatt av å få på plass midtdelere der det er mulig.

Fylkesordfører Tom Tvedt sier han er "magafølelsesmessig enig" med dem som har reagert på den egentlige planen om å sette midtdelerne på lager.

- På lager kan de ikke stå, sier han. De er ulogisk, og vi må få dem ut i trafikken.

- Viktig å utnytte ressursene vi har

Grunnen til at Vegvesenet egentlig ville sette midtdelerne på lager, forklarer regionvegsjef Olav Ellefset slik:

- Problemet har nok vært at på de strekningene som har vært diskutert, så kreves det investeringer for å få utvidet veien. Men vi skal sette oss ned rundt bordet og se hva vi kan finne.

- Hvis vi har strekninger hvor delerne mer eller midre kan settes direkte ut, uten at det krever særlige investeringer, så vil vi naturligvis gjøre det. Det er såpass viktig å få til et skille mellom trafikkretningen der det er mulig, at vi bør utnytte de ressursene vi har, avslutter Ellefset.