Hopp til innhold

Lanserer en tilpasset begravelse

Mange blir presset inn i en kristen eller humanistisk ramme, og får ikke den avskjeden de ønsker, mener begravelsesagent.

Alpha begravelsesbyrå + Arvid Steinum

Alpha begravelsesbyrå holder til i dette huset i Stavanger. Daglig leder Arvid Steinum er innfelt.

Foto: NRK / Alpha

De to vanligste gravferdsseremoniene i Norge er gravferd i regi av Den norske kirke eller Human-Etisk Forbund. I tillegg har ulike religioner og trossamfunn sine egne begravelsesskikker. Alpha begravelsesbyrå i Stavanger mener dette ikke er nok, og tilbyr i dag sine kunder en tredje variant.

– Vi ser behovet for å tilby et tredje alternativ, som vi kaller tilpasset seremoni. Dette fordi at veldig mange har ønsker som hverken passer det norske kirkes, eller det humanetiske alternativet, sier daglig leder i Alpha begravelsesbyrå, Arvid Steinum.

– Mange befinner seg midt mellom disse ordningene, og vi har nå arbeidet mye med å kunne tilby dem en ny og verdig begravelsesform, legger han til.

I våre tilpassede begravelser kan «You'll never walk alone» spilles, og man kan ha et teppe fra en fotballklubb over kisten. Det må avspeile livet.

Arvid Steinum

– Familiens ønsker i fokus

Begravelse

Den kristne begravelsen i en kirke er den mest vanlige i Norge i dag.

Foto: NRK

I denne omleggingen har Steinum samarbeidet med musiker og organist Ådne Sæverud. Han har lang erfaring som solosanger, hovedsakelig i kristne gravferder.

– Her tenker vi at det er familiens ønsker som står i fokus. Folk har en mye bredere smak, opplever jeg nå, og vi får ønsker om solosanger fra alle sjangere. Da er det viktig at folks ønsker blir tatt til etterretning, sier Sæverud.

Ifølge Steinum er problemet at de sangene folk ønsker som en del av seremonien ofte ikke godtas av presten.

– I forkant av begravelsen blir det ofte mye forskjellig synsing fra organisten og prestene. Dette kan ofte bli en uverdig prosess, og derfor kutter vi den ut, og syr sammen den seremonien som passer best for dem, sier han.

Hør debatten mellom Arvid Steinum, Den norske kirke og Human-Etisk Forbund:

Kulturskille

Steinum fremhever at både Den Norske kirkes, og Human-etisk forbunds begravelsesseremonier er gode og verdige, men at dagens kultur ofte bryter med rammene som er lagt for dem.

– Problemet er et kulturskille. Vi har et helt annet type musikk i dag enn det som tilbys i gravferder i dag. Når man må bruke salmer som er to til fire hundre år gamle og kun får bruke orgel blir det vanskelig. Det speiler ikke livet for mange, og det er for mange ikke det som gir et rett bilde av avdøde, sier Steinum.

I den norske kirke er det presten som til syndende og sist skal godkjenne tekstene som brukes i gravferden. Steinum forteller at han ofte opplever at familiens ønsker strider mot det presten mener er passende tekster.

«You'll never walk alone»

– Det er familien som eier avskjeden, ikke den norske kirke, ikke humanetisk forbund og ikke byrået. For å la familien eie den tilpassede seremonien lar vi dem ta stilling til musikk, symbolbruk, tekstvalg og forkynnelse. Ut ifra deres ønsker foreslår vi en type seremoni. De kan ha prest og prestekjole med, og likevel ha livemusikk eller lydfiler. Det kan være «You'll never walk alone», og et teppe fra en fotballklubb over kisten. Det må avspeile livet, sier Steinum.

Solosanger Ådne Sæverud har flere ganger opplevd at familien ønsker seg sanger presten ikke gir ham lov til å synge i begravelsen. John Lennons «Imagine» er et eksempel på det.

– Folk flest er jo hverken i den ene eller den andre leiren. I en humanetisk seremoni er det viktig at det er ingen religiøse symbol, tekster eller sanger, Det vil blant annet utelukke Bjørn Eidsvågs «Eg Ser», som er en av de mest brukte.

Kan ikke velge bort salmene

– Vi merker at det er behov for at en gravferd skal utformes i et samvirke mellom forrettende prest og familiens ønsker. Vi prøver som kirke å komme folk i møte, og jeg opplever sjelden at tekst og musikkvalg er et problem. Jeg har åpnet for kristelige begravelser med både lydfiler og solosang. Det som er et problem er når folk vil velge vekk den kristne identiteten, og velge vekk salmer, sier Kjetil Aano i Den norske kirke.

Han understreker at en begravelse i en kirke må ha et kristent innhold.

– Du kan ikke erstatte en fotballsang med en salme om du vil ha en kristen begravelse. Når en begravelse skal skje i et kirkehus må den utformes på en slik måte at den kristne troen blir bekreftet, sier han.

Godtar ikke salmer

Inge Sandem i Human-Etisk Forbund har selv flere gangen nektet bruk av Bjørn Eidsvågs «Eg ser» i begravelser, men en gang tillot han det.

– Den ene gangen var det tydelig at den sangen var så viktig for avdøde og hans pårørende, og de ila den en annen mening, en den prekenen den er, sier han.

Han er ikke overrasket over at det kommer en ny type begravelse.

– Det er vel ikke unaturlig at det kommer. Jeg har opplevd at pårørende ikke ønsker en prest til stede ved begravelsen, men de ønsker salmer. Det godtar ikke vi. Mange glemmer at salmene også er forkynnelse, sier Sandem.