Hopp til innhold

Kun tre km kollektivfelt på ti år

I løpet av de siste ti årene er knappe tre kilometer vei i Stavanger og Sandnes tilrettelagt med egne bussfiler. Millionene som er brukt til kollektivfelt de siste ti årene er mindre enn det bilistene betaler i bompenger på ett år. Samtidig har bilkøene blitt stadig lenger og hastigheten til bussene gått gradvis nedover.

Kolumbus-buss i Hillevåg

Kollektivfelt er mangelvare på Nord-Jæren. Da går det saktere for bussen som også må stå i kø.

Foto: Jan Ove Høgsveen

– Det er ingen tvil om at hvis vi skal klare å tilby et kollektivsystem som er både attraktivt, rask og pålitelig så har vi behov for mer kollektivfelt enn det vi har i dag, sier Helge Ytreland, kollektivkontakt i Statens vegvesen.

På Mariero i Stavanger jobbes det nå på spreng med å forlenge kollektivfelt på riksvei 44 med ytterligere noen meter. Prosjektet er et av ytterst få som er igangsatt for å bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken på Nord-Jæren de senere årene.

– Det er viktig for oss og for passasjerene å komme ha et tilbud hvor en i størst mulig grad er på egne felt, sier han.

– Bussene går saktere og saktere

Tall fra Statens Vegvesen viser at det de siste 40 årene er bygget 17,3 km kollektivfelt totalt i Sandnes og Stavanger. Det tilsvarer en veistrekning på 8,6 km.

Kun en tredjedel av kollektivfeltene er bygget i den siste tiårsperioden, en periode hvor befolkningsveksten har vært sterk og biltrafikken har ført til gradvis lengre bilkøer og busser som blir stående fast i rushtrafikken.

– Det burde helt klart ha blitt bygget mer. Hastigheten på bussene går nedover. Det er et tegn på at vi ikke har klart å følge utviklingen. Det har blitt så mye kø at på de stedene bussene står i kø på samme sted som bilene, går bussene saktere og saktere, sier Ytreland.

Prosjekter på gang

– Det er ingen tvil om at vi skulle gjerne sett at det var blitt gjort mer. Samtidig må vi jo ta utgangspunkt i det, og derfor er det hvertfall veldig gledelige at det er en betydelig satsning på området, sier Ytreland.

Store forandringer på Forus skal få bussen lettere fram. Bilistene må stri med et par års sammenhengende anleggsarbeid.

Ny kollektivbro på Forus skal stå ferdig neste år. Det finnes også planer i Sandnes og Sola til flere hundre millioner kroner. Men utviklingen i forhold til befolkningsveksten og biltrafikken har gått trådt.

– Langt bak de andre storbyene

I Trondheim og Bergen har antall personbiler per 1000 innbygger over 18 år gått ned de siste årene. Bergen har fått bybane, Trondheim har lagt til rette for buss og innført restriksjoner på bilbruk. Stavanger-regionen har saktet ytterligere akterut.

– Hvis en sammenligner med de andre storbyene i Norge så har vi nok minst. Vi ligger ganske langt bak de andre byene på det området, sier han.