Hopp til innhold

Det skal være dyrt og bekvemt

Det selges biler som aldri før. Og vi vil ha mer luksus og komfort.

Bilsalget øker kraftig i Rogaland

Bilsalget i Rogaland øker mer enn i retsen av landet og er så langt i år på 16,5 %, sier Øyvind Ohm i Bilbransjeforeningen.

Foto: Ståle Frafjord

Fjoråret var et gullår for bransjen. 2011 blir enda bedre. Ved utgangen av mai i år var veksten på landsbasis 13,3 prosent. På Nord-Jæren enda høyere:

-Til tross for et godt år i fjor har vi økt med 16,5 prosent i Stavanger så langt i år, sier leder for Bilbranseforeningen i Rogaland, Øyvind Ohm.

Bransjen merker godt lønnsutviklingen og velstandsutviklingen i regionen – på mer enn en måte.

"All inclusive"

-Vi selger flere biler, men har også betydelig økning i forbrukerleie. Jeg tror det skyldes bekvemmelighet. Det er bekvemt å ha et beløp å forholde seg til. Vi legger ikke om vinterhjulene lenger, vi vasker vel knapt nok bilen vår. Ved forbruksleie har man det meste inkludert, sier Ohm.

Han mener bilbransjen er i ferd med å utvikle en trend som har vært vanlig i feriemarkedet - man kjøper en pakke "all inclusive".

Enorm vekst

Bilbransjen er ikke den eneste næringen som opplever økt velstand. På Forus mellom Stavanger og Sandnes ligger distriktets største sportsvaresenter, XXL. Butikken vil trolig omsette for en kvart milliard kroner i år og en hatt en enorm vekstøkning de seneste årene. Omsetningen ble doblet fra 2007-2010.

-Statistisk handler man for mer hver gang man er i en butikk i denne regionen. Vi ligger nok 10 prosent over resten av landet. Årsaken er at vi har god råd og er veldig fokusert på riktig vare og å være trendy, sier varehussjef Øystein Eriksen.

Varehussjef Øystein Eriksen, XXL på Forus

Kundene handler for 10 prosent mer i denne butikken enn i andre XXL-butikker i landet, sier varehussjef Øystein Eriksen hos XXL på Forus utenfor Stavanger.

Foto: Ståle Frafjord

Hjemmetrim

Selv om mye kan tyde på at omsetningsøkningen innenfor sportsutstyr er i ferd med å avta i år, har rogalendinger kjøpt sportsutstyr som aldri før de seneste årene.
Økningen totalt var på 6,7 prosent fra 2009 til 2010 og nærmet seg 1,5 milliarder kroner i fjor. Rogalendingene brukte i fjor mer penger på sports- og fritidsutstyr enn interiør.

-I vinter merket vi spesielt en økning i salg av hjemmetrimapparater. Vi selger langt mer av dette her enn i resten av landet, sier Eriksen.

Bytter ut

Hovedvekten av kundene er menn og kvinner mellom 25 og 50 år. De er opptatt av trend, vil ha det nyeste og hotteste og bytter gjerne ut alpinjakken fra år til år. Vi kjøper i større grad nytt i stedet for å vedlikeholde.

Nordsjørittet 09

Fok handler sykler som aldri før, men er ikke like flinke til å ta vare på dem. Man kjøper i stadig større grad nytt.

Foto: Jørn Kaarstad / NRK

-Vi vedlikeholder eksempelvis sykler dårligere enn før. Jeg skulle gjerne ønske at folk tok mer vare på det de kjøper. Men man har anledning til å velge det vekk fordi vi har mulighet for å kjøpe nytt, sier Eriksen.

Ekstra luksus

Også i bilbransjen merker man at kundene bruker mer penger på ekstra utstyr og tjenester en før sørget for å gjøre selv.

-Vi bruker kanskje 150 000 til ekstra utstyr. Mange tar ut ekstra lønnsøkninger i luksusutstyr, men det ser vi i all varehandel. Det er nok tid for både dyre klokker, dyre ferieturer og dyre biler, sier Øyvind Ohm.