Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- LYD: Er et statussymbol. Reporter: Gunnar Morsund (Real Audio 03:38, 16kbps)
For når vi skal ut tar vi på oss klokker av de aller fineste merker. Det er Gucci som er det store merket, men Armani, Calvin Clein og Seiko er også populære.
- Folk vil ha klokker som matcher klærne de har på seg, som for eksempel en Armani klokke til en Armani dress, sier Ingebretsen. - Klokker er blitt som smykker. Noe vi tar på når vi pynter oss.
Klokkene som er på moten er ofte firkanta, store og med et rent og enkelt design. Men Ingebretsen sier også at Swatch-klokkene som var veldig populære for noen år siden, er på vei inn igjen - i alle farger, kombinasjoner og enda mer skrikende enn før.
I butikken Otteren i kjøpesenteret torgterrassen i Stavanger sier de at folk er blitt mye mer merkebevisste når det gjelder kjøp av klokker. Det er blitt et statussymbol.
- Personlig synes jeg klokka er et stressmoment. Jeg liker ikke å være optatt av tiden, sier Ingebretsen, som selv bruker mobiltelefonen som klokke. - De fleste i dag har mobiltelefoner. Vi har derfor ikke samme behov for klokke som før, sier Ingebretsen.