De fem virksomhetene Mediafarm, Mediability, Screen Story, NRK Rogaland og Stavanger Aftenblad har nå skrevet under en intensjonsavtale om samlokalisering.
Lyse støtter også prosjektet.
Siden 2017 har det vært arbeidet aktivt for å knytte medie- og teknologimiljøet i regionen tettere sammen.
– Vil styrke mediemangfoldet
I fjor førte det til at det ble etablert en klynge. Nå tar noen av klyngemedlemmene skrittet videre, med tanke på en samlokalisering i Stavanger sentrum.
– Mediebyen må være synlig og tilgjengelig for publikum. Vi vil styrke mediemangfoldet og være en god møteplass både for publikum og bransjen, sier distriktsredaktør i NRK Rogaland, Ragnar Christensen.
Distriktsredaktør i NRK Rogaland, Ragnar Christensen.
Foto: Håkon Vårhus Sagen / NRKHan mener det er viktig at noen veletablerte virksomheter nå tar initiativet, men understreker at målet er å få med flere små og store bedrifter til å flytte inn i mediebyen.
Vil flytte sammen før 2024
Sjefredaktør Lars Helle i Stavanger Aftenblad tror en medieby tydeliggjør bedriftenes samfunnsoppdrag, samtidig som det kan trekke både arbeidskraft og studenter til regionen.
– Her skal det foregå både forskning, foredrag og formidling, understreker han og håper samarbeidet også kan utløse prosjekter i samarbeid med andre klynger og institusjoner i regionen, noe som blir understreket av de andre bedriftene som står i spissen for prosjektet.
Sjefredaktør i Stavanger Aftenblad, Lars Helle.
Foto: Håvard Tanche-Larsen Knutsen– Jeg har tro på at vi kan skape et medie- og teknologimiljø, som kan erobre nye markeder og styrke regionens evne til å møte endringer og konkurranse, sier daglig leder Annenita Bakker Schøyen i Mediafarm.
De neste stegene for prosjektet er å knytte til seg en prosjektleder, som skal arbeide med detaljplanlegging, framdrift og kontakt med mulige utbyggere og utleiere. Arbeidet med å få flere inn i samarbeidet er også startet.
Målet er innflytting seinest i løpet av 2023.