– Jeg synes det var kjempetrist. Vi gikk rett i kjelleren. Dette har vi satt vår lit til i tretti år, at vi en dag skulle få bro til fastlandet, sier Oddny Kjølvik.
Hun bor på Fogn og tar hver morgen ferje til jobben på Finnøy. I går var hun til stede på folkemøtet der samferdselssjefen i fylket anbefalte å legge prosjektet med broer mellom øyene i Finnøy, på is.
– Jeg tenker at det er røster som ikke vil dette, og at de dermed prøver få prosjektet så dyrt som mulig. Det lå i kortene at vi skal få bruke ferjeavløsningmidler. Det blir ikke brukt nå fordi de fortsetter med to ferjer selv om folket på Finnøy har sagt seg villige til å kun ha ei ferje, sier Kjølvik.
– Et tilbakeslag
Men selv om finnøybuen var forberedt på dårligere ferjetilbud for å bygge broer mellom fisterøyene klarer ikke samferdselssjefen å få regnestykket til å gå opp. Det er lite å spare på å kutte i ferjetrafikken og dermed anbefales det å legge planene i skuffen.
– Det var et tilbakeslag. Vi hadde håpt på å få en sammenbinding av øyene, men jeg ble ikke så overrasket. Slik som kostnadene har utviklet seg så var det umulig å få det til tror jeg, sier Ottar Sandanger.
Broene mellom Fogn, Bokn, Byre, Halsnøy og Børøy blir dyre, altfor dyre. Fra en tidlig antydning på 340 millioner kroner har prislappen økt til 1,3 milliarder. Og selv om man sparer på å kutte i ferjetilbudet er det ikke nok, til stor skuffelse for brotilhengerne.
- Les også:
– Trenger flere folk
– Det å alltid være avhengig av ferje er slitsomt i lengden. Det var veldig skuffende, sier Tone Østebø, som bor på Fogn og jobber som sykepleier på Finnøy.
– Hvis vi vil at folk skal kunne bo på øyene her, må vi gjøre noe for dem. Øyene lenger inn sliter ganske tungt, men folketallet har gått opp på Finnøy og Talgje etter at de ble landfaste. Vi ønsker oss bro for å få et større samfunn her, legger hun til.
– Nå taper Fogn hver dag i konkurranse med Talgje og Finnøy for de har helt andre kommunikasjonsmessige forhold enn det vi har. Vi har lyst på fastlandsforbindelse. Vi trenger å få barnefamilier til å etablere seg her, og det sliter vi med. Med fastlandsforbindelse hadde det blitt løst, sier Sandanger.
– Vanskelig å forsvare
Det er foreløpig bare et forslag å legge planene på is, men skal man tro flertallet i fylkestinget blir det ikke broer i denne omgang. Både Arbeiderpartiet og Høyre sier nei til å bruke 1,3 milliarder kroner på prosjektet, det gir et flertall i fylkestinget mot å bygge broer mellom Fogn-Halsnøy og Børøy.
– Det er vanskelig å forsvare et prosjekt i milliardklassen når trafikkgrunnlaget er så lavt, sier Sveinung Stensland i Høyre.
– Vi var positive til dette prosjektet her, men utgangspunkt var at det skulle koste 300 millioner, og nå har vi fått et pris på 1,3 milliarder, så dette ser veldig tungt og vanskelig ut, legger han til.
– Det kan jo være at noen finner penger også på huset her. nbsp;Det blir en prioriteringssak. Ap kommer ikke til å legge inn mer penger. Slik som det ser ut, ved bruk av ferjeavløsningsmidler er det ikke nok til å sette i gang et så stort prosjekt som dette, sier Tom Tvedt (Ap).
– Mister frihet
Nå legges det i stedet opp til en transportplan for hele Finnøy og Ryfylke, spørsmålet da er hvilke prosjekter som kan få flest mulig finnøybuer fornøyde.
– Vi mister frihet, valg av arbeidsplasser og muligheten til å få leve slik som de fleste i Norge gjør. Vi kan ikke forvente å være som på Sola å kunne reise hvor vi vil, men vi hadde håpet av framdrift og nye tider også kom til disse plassene, sier Oddny Kjølvik.