Hopp til innhold

Drosjesjåfører må vente i timevis på turer: – Det går dårligere og dårligere

Norges Taxiforbund håper nye krav til sjåførene vil føre til færre drosjer i markedet. – Det er veldig synd, vi ønsker det motsatte, sier NHO-forening.

Osman Kadransi drosjesjåfør

Osman Kadransi håper innstrammingene som kommer for drosjesjåfører på nyåret vil gjøre konkurransen lettere.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Det går dårligere og dårligere. Før var det ikke så mange biler, sier Osman Kadransi.

Han er en av mange drosjesjåfører som har blitt godt vant til å vente på tur.

Du vet ikke hvor mye du tjener fra dag til dag, eller denne måneden. Av og til venter jeg kanskje to timer på en kort tur, sier Yasir Abdullahi.

Han har kjørt drosje i Stavanger i seks år, og forteller om lange arbeidsdager og mye venting.

– Akkurat nå er det 102 biler ledige som venter på tur, sier Abdullahi og peker på skjermen i drosjen.

Yasir Abdullahi, drosjesjåfør stavanger

Yasir Abdullahi er en blid mann, til tross for at han ofte blir sittende og vente flere timer på en tur.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Siden frisleppet i 2020 har antallet drosjer blitt mer en doblet i Norge. På landsbasis er det nå rundt 18.000 drosjeløyver.

1. november 2020 forsvant blant annet behovsprøvingen av antall løyver. Det innebærer at myndighetene ikke lenger kan bestemme hvor mange drosjer det skal være i markedet.

Håper på redusering av drosjesjåfører

Det er sløsing med arbeidskraft, sier Morten Eriksen, fylkesleder for Norges Taxiforbund i Rogaland.

Morten Eriksen, fylkesleder Rogaland

Morten Eriksen, fylkesleder for Norges Taxiforbund i Rogaland.

Foto: Arild Eskeland / NRK

I Rogaland har det gått fra rundt 700 i 2020 til i overkant av 1500 drosjer i 2023 som hoper seg opp på holdeplassene.

Tidligere sto det fem drosjer her, nå er det sikkert rundt 20. Man får dårligere inntekt, sier Atif Majeed som venter på sin neste kunde i Sandnes sentrum.

Nå håper bransjen på bedre tider når det nå er stilt strengere krav til alle drosjesjåfører.

Sjåførene må blant annet ha en bankgaranti på 50.000 kroner og i tillegg bestå en prøve som viser at de forstår økonomi og lover i arbeidslivet.

Vi håper vi får luket vekk de som driver med drosje på hobbybasis. De vil innse at det koster en del penger å drive en drosje.

Les også Drosje-eksplosjon etter frislipp – full strid om innstramming

Glenn Tuxen, leder Norges Taxiforbund Oslo, foran drosje ved Oslo S.

Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør i NHO-foreningen Abelia, er uenig med Norsk Taxiforbund.

Det er veldig synd, mine medlemmer trenger flere biler og sjåfører til de nye forretningsmodellene.

Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør Abelia

Nils-Ola Widme, næringspolitisk direktør i NHO-foreningen Abelia, mener de nye innstrammingene gjør det dyrere for drosjeeieren, og er skeptisk til kompetansekravene som kreves.

Foto: Ilja C. Hendel / Ilja C. Hendel

Medlemmene i Abelia er blant annet Bolt, Uber og Yango. Med nye forretningsmodeller mener Widme at man kan bestille drosje digitalt.

Det er gamle forretningsmodeller, som møter nye forretningsmodeller. De nye er mye mer effektive for kunder og sjåførene. Mens de gamle sliter. Hvis du tenker du skal kjøre drosje på samme måte som før, å stå i kø og vente på kunder, er det håpløst.

Mener det trengs strengere krav

Øystein Trevland som er styreleder i Norges Taxiforbund deler håpet med drosjesjåførene i Rogaland om at kravene vil føre til færre drosjesjåfører i markedet.

– Slik situasjonen er nå er det ikke holdbart.

Styreleder i Norges Taxiforbund, Øystein Trevland.

Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund, tror flere kommer til å slutte som drosjesjåfør etter de nye kravene blir gjeldende.

Foto: Terje Pedersen

Trevland mener at når flere av de nyetablerte drosjesjåførene må ha garanti og riktig registrering av bil så vil enn del av dem slutte som drosjesjåfør.

Noen vil nok forsvinne, så noe bedre blir det. Men det trengs nok enda mer. Vi skulle gjerne hatt en reduksjon i antallet, så får vi se hvor mye disse grepene hjelper.

Jofri Lunde, næringspolitisk sjef i NHO transport, er også positiv til innstrammingen.

– Endringene vil bidra til seriøsitet og profesjonalitet i næringen. Det er positivt for kundene, sier Lunde.