Hopp til innhold

Krever at lærere som varsler blir tatt på alvor

I en ny kartlegging sier syv av ti lærere som varslet om å ha blitt utsatt for vold fra elever, at de ikke fikk veiledning eller oppfølgning.

Torstein Tvedt Solberg

Stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg (Ap) mener det er ekstremt alvorlig at lærere ikke varsler.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

– Det er systemet som svikter. Lærere har prøvd å varsle, men opplever at de ikke blir hørt, sier stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg (Ap).

Derfor har han sendt et formelt spørsmål til utdanningsminister Jan Tore Sanner (H) for å få svar på hvordan varslere skal bli tatt på alvor.

I en ny kartlegging som NRK nylig kunne presentere, kom det frem at ikke alle lærere blir seriøst når de varsler om vold fra elever. Og nesten 30 prosent enten droppet å varsle eller ga kun beskjed til en kollega.

– Det er ekstremt alvorlig at lærere sier de ikke gidder å varsle, siden de regner med at det ikke blir fulgt opp eller får konsekvenser. Sånn kan vi ikke ha det.

– Må ta grep

Syv av ti lærere som varslet ledelsen sier de ikke fikk veiledning eller oppfølging etterpå, viser kartleggingen.

– Derfor er det viktig at vi tar grep og setter tydelige, nasjonale rammer med større forventninger til hvordan varslingssaker håndteres, mener Ap-politikeren.

Sanner

Utdanningsminister Jan Tore Sanner (H) mener dagens regelverk gir føringer for hvordan skoleeier og arbeidsgiver skal sikre et trygt og godt skole- og arbeidsmiljø.

Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

I undersøkelsen kommer det frem at lærerne i småskolen mener volden mot dem fra elever har økt både i omfang og råskap de siste årene.

– Vondt å høre

Nesten halvparten av lærerne på første- til fjerdetrinn i Rogaland sier de er blitt utsatt for vold fra elever.

– Det gjør vondt å høre om barn som ikke har en god skolehverdag, og lærere som opplever fysiske angrep og at varsler ikke tas på alvor, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).

Han er tydelig på at dårlig skolemiljø og arbeidsmiljø skal tas på alvor så tidlig som mulig. Men mener ikke det trengs en oppdatering av dagens nasjonale krav for å sikre et godt arbeids- og skolemiljø.

– Det er viktig at regelverket tar hensyn til at praktiseringen skjer lokalt, og at rutiner og metoder skal tilpasses det som fungerer på den enkelte skole og arbeidsplass.

SV i Nordland

Stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV).

Foto: BENJAMIN FREDRIKSEN / NRK

Utdanningspolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås, mener de trenger en nasjonal oversikt over det økende omfanget med vold mot lærere i skolen. Det har hun også ønsket svar på av Sanner.

– Vi må skape en trygg skolehverdag for elever og lærere. Nå må noe gjøres, sier hun.

Lagte en bruksanvisning

En av kommunene der de ser at flere elever utfordrer og at de er yngre enn tidligere, er Sandnes.

– Jeg har snakket med rektorene våre. Tendensen med mer vold fra elever mot lærere, ser vi også, forteller kommunaldirektør for skole og oppvekst i Sandnes kommune, Pål Larsson.

Pål Larsson, kommunaldirektør oppvekst

Kommunaldirektør for skole og oppvekst i Sandnes kommune, Pål Larsson.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

I samarbeid med Utdanningsforbundet og hovedverneombudet har kommunen derfor lagd en veileder som skal hjelpe alle ansatte i skolen til å bli bedre på forebygging av vold og trusler.

– Den sier også hvordan du varsler trygt og blir tatt alvorlig, avslutter han.