Nå fortviler mange bønder over urimelig høye traktorpriser i Finnfast, skriver landbruksfagbladet
.For mens personbiler slipper unna med 200 kroner per passering i Finnfast, må kjøretøy med totalvekt over 3500 kilo betale 790 kroner.
Det betyr at det koster nesten fire ganger så mye å kjøre gjennom tunnelen med traktor, sammenlignet med personbil.
- Urimelig
– Vi synes det er greit at tyngre kjøretøy skal betale mer enn personbiler, men 790 kroner for traktor er urimelig. Det sier Reidar J. Roda og Kristoffer Østhus.
De to bøndene bor på øyene Finnøy og Fogn, og har begge entreprenørvirksomhet på si. Men når en betydelig del av arbeidet skjer på andre siden av Finnfast-tunnelen, blir det dyrt.
På sommeren driver Reidar J. Roda med kantklipping, og må gjennom tunnelen både morgen og kveld. Det betyr 1480 kroner per dag uten rabatt. Med 40 prosent rabatt blir kostnaden 948 kroner per dag, men et abonnement koster minst 18 000 kroner.
- I løpet av sommerhalvåret gir det en merkostnad på 80 000 kroner. Det betyr i praksis at jeg må avvikle denne virksomheten, sier Roda til Bedre Gardsdrift.
Emorme ekstrakostnader
Bompengesatsene er fastsatt av Samferdselsdepartementet. Både Finnøy Næringsforening og Rogaland Bondelag har engasjert seg i saken.
Men foreløpig må bønder fortsette å betale 790 kroner for å passere Finnfast med traktor.
– Vi er naturligvis svært glade for tunnelen, men takstene for traktor vil medføre at bønder som har leiejord på andre siden av tunnelen påføres enorme ekstrakostnader, og i verste fall må slutte, sier de to.
Hva mener du en traktor bør betale i Finnfast?