Logo
Ryggraden og kjernen i NRKs visuelle profil er NRKs logo. NRKs logo er et varemerke med meget høy gjenkjennelsesgrad i Norge. Logoen er de tre bokstavene N R K utformet og satt sammen på en definert måte. Elementene som logoen består av kalles i designprogrammet «sekundærelementene».
Logoen ble opprinnelige tegnet av Ingolf Holme (19??-200?) og tatt i bruk av NRK i 1970. Etter avtale med Holme har NRK fulle og uinnskrenkete rettigheter til logoen. I forbindelse med utviklingen designprogrammet i 1999 ble logoen gitt sin nåværende form.
Kringkastingssjefen har gitt ansvaret for forvaltning av logoen og tilhørende signatursystem til NRKs designsjef i samråd med NRKs juridiske direktør. Nye NRK-signaturer kan bare opprettes i samarbeid med designsjef.
NRK-logoen er NRKs øverste visuelle signal. Den brukes på bedrifts- og/eller konsernnivå og for områder og produkter som gjelder for hele bedriften.
Signaturer
NRK har behov for å markere visuelt visse typer produktgrupper og organisatoriske enheter. Til dette formål er det utviklet et signatursystem. Med «signatur» menes NRK-logoen og ord eller symbol satt sammen på en definert måte.
I designprogrammet er det utviklet forskjellige signaturtyper etter funksjon og anvendelsesområde. Den visuelle utformingen av signaturene følger en definert visuell grammatikk.
Det er to hovedtyper av signaturer – de som betegner NRKs produkter og de som betegner organisatoriske enheter:
De produktmessige signaturene er kanalsignaturer og programkategorisignaturer
– Kanalsignaturen er den visuelle konstanten for en kanal NRK distribuerer sine programprodukter gjennom. Radiokanalsignaturene er gitt en rikere visuell utforming enn kanaler som sender visuelle produkt.
– Programkategorisignaturer er paraply- eller sjangerbetegnelser for sendeflater, serier eller grupper av individuelle programmer.
De organisatoriske signaturene er samlesignaturer for visse administrative enheter, distriktssignaturer og datterselskapssignaturer
Organisasjonsbetegnelsene i samlesignaturene følger stort sett divisjonsnavnene. Ett vesentlig unntak er at den største delen av Ressursdivisjonen har en egen samlesignatur – NRK Produksjon.
Datterselskapssignaturer skal brukes av datterselskap som NRK ønsker profilert som en del av «NRK-familien».
Farger
Valg og sammensetning av farger er i sterk grad med på å profilere. NRKs hovedfarger er blå og en lys, varmgrå farge. Sekundære profilfarger er en rødtone, en grønntone, svart og hvitt. Det er i tillegg utviklet en "regnbue" av støttefarger. Alle disse fargene er gitt entydige fargebeskrivelser i en rekke fargesystemer.
Skrift
Valg av skrifter/fonter og bruken av disse – typografi – er et annet visuelt grunnelement. NRK har bruker skriften News Gothic MT som sin primære skrift. Som støtteskrift i visse sammenhenger benyttes Times New Roman.
Grafiske sekundærelementer
For å støtte NRK-logoen er det definert grafiske sekundærelementer som kan brukes til å danne bakgrunner, gi antydninger, forme mønstre eller skape kontrast og bevegelse. De grafiske sekundærelementene består av de fire enkeltformene som logoen er bygget opp av.
Flateinndeling og bevegelser
Det er utarbeidet et grunnsystem for inndeling av flater og bevegelser som en del av profileringen av NRK.