NRK Supers temadager om ensomhet

I hele uke 4 vises innhold som tar for seg forskjellige aspekter ved ensomhet, et tema som er både viktig og vanskelig.

Unormal pranker Ane fra Newton. På bildet ser vi tre personer som klemmer hverandre og er tett inntil hverandre. Til venstre er en person med svart skjorte og brunt krøllete hår. Hen kniper igjen øynene. I midten ser vi en blond jente som sitter med vidåpen smilende munn, foran en radiomikrofon. Til venstre står en person med halvparten hvitt og halvparten sort hår.

Newton er blant programmene som har planlagt innhold om ensomhet gjennom årets temadager. Her fra da Ane blir lurt av programlederne i Unormal.

– Når forskere spør «Hvor ofte føler du deg ensom?», svarer mellom 11 og 12 prosent av barna ofte eller veldig ofte. Det gjorde oss nysgjerrige på hva de legger i det, og vi ville se om vi kunne bidra til en åpen og opplyst diskusjon i skolen om temaet, sier prosjektleder i NRK, Ana Leticia Lourenço Sigvartsen.

I hele uke 4 kommer det innhold fra NRK Super om tema ensomhet. Anledningen er det årlige prosjektet Supers temadager, som er et av NRKs viktigste verktøy for å ta tak i de tingene det er vanskelig og viktig å snakke med barn om.

Innholdet er utviklet etter dybdeintervjuer med barn fra 5.-7. trinn og samtaler med forskere, psykologer, organisasjoner og forfattere. Både Supernytt og Newton, som retter seg mot barn i 10-12-årsalderen, har planlagt innhold gjennom hele uka som tar for seg forskjellige aspekter ved ensomhet.

Supernytt-spesial om ensomhet

Blant dem som er intervjuet, er psykolog Camilla Cecilie Øien. Hun sier at ensomhet kan kjennes fysisk i kroppen.

– Det å være ensom kan nesten føles som fysisk smerte, som en klump i magen, et trykk i brystet, eller at man bare kjenner seg tung i kroppen. Det er mange grunner til at noen blir ensomme. Det kan handle om at noen barn synes det er vanskelig å spørre andre om å leke sammen, for eksempel. Det kan også handle om at man blir mobbet eller utestengt, eller at man ikke har det så bra hjemme, sier Øien til programleder Selma Ibrahim i Supernytts spesial om ensomhet. I episoden kommer også barn til orde og forteller hva de forbinder med ensomhet. Ibrahim og medprogramleder Jørgen Wear dykker ned i hva ensomhet er, hvordan det manifesterer seg, hva som er normalt og hva barna kanskje trenger hjelp til å håndtere.

Lær mer: Se hele undervisningsopplegget fra NRK Skole her

Overrasket av Herman Flesvig, Vidar Magnussen og Myra

I tillegg har Supernytt laget en enkeltstående serie, «En som meg», der et barnepanel får i oppdrag å gi råd til en ensom 12-åring, men oppgaven har en uventet tvist. Det viser seg nemlig at de ensomme 12-åringene de skal hjelpe, i virkeligheten er skuespiller Vidar Magnussen, artisten Myra, programleder Selma Ibrahim, og komiker og skuespiller Herman Flesvig. De deler sine egne ensomhetshistorier fra skoletiden.

Bilde av en vimpel med grønne og røde trekantede ark. På den ene vimpelen står det ''Du er kul!'' og på den andre står det ''Du er god nok som du er!''

Temadagene er blant NRKs viktigste verktøy fo å ta tak i vanskelige og viktige temaer å snakke med barn om.

I Newton er fokus hva ensomhet gjør med kroppen vår. Programleder Ane Norum Kvistad får en ubehagelig overraskelse når hun selv ender opp som forsøkskanin i et sosialt eksperiment. Målet er å øke bevisstheten rundt hvordan ens egne handlinger kan føre til at andre kjenner på ensomhet.

Fredag 26. januar blir det oppsummering av temadagene i både Supernytt og FlippKlipp.

Se alle episoder fra NRK Supers temadager 2024 i NRK TV her