Idrettsgalla 2021

Det blir Idrettsgalla på nyåret til tross for et uvanlig idrettsår. Johan Golden skal lede direktesendingen på NRK lørdag 9. januar.

Idrettsgalla 2021 - programleder Johan Golden

Heltene i og bak idretten skal hedres også i 2021. Johan Golden leder Idrettsgallaen.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Idrettsgallaen 2021 vil bli gjennomført i et mindre format enn vanlig, uten publikum i salen. Sendingen går fra et studio i Nydalen i Oslo.

Johan Golden skal være programleder for Idrettsgallaen for første gang.

– Jeg tenkte først at dette måtte være en ganske umulig utfordring, å feire idretten etter det unntaksåret vi har hatt, sier Johan Golden .– Men så har jeg innsett at det har skjedd mye i 2020, selv om de store mesterskapene har blitt avlyst. Vi trenger jo mer enn noen gang å løfte fram de store idrettsøyeblikkene og heie på folkene bak dem.

– Nå gleder jeg meg enormt til å lede prisutdelingene og er minst like spent som alle andre, sier Johan Golden.

Programlederen, komikeren, musikeren og sportsentusiasten har vært fast paneldeltaker i Nytt på nytt siden 2015 og er også kjent fra blant annet Misjonen på P4 og Golden Goal på TV 2. Johan Golden har også hatt suksess med egne standup-show.

Idrettsgalla 2021 - programleder Johan Golden

Fem priser

Det skal deles ut fem priser i løpet av den halvannen time lange sendingen: Årets ildsjel, årets forbilde, årets hederspris samt årets sportsprestasjo for henholdsvis kvinner og menn.

Prisene for årets kvinnelige og mannlige sportsprestasjon er det seerne som skal stemme fram via nrk.no/stem. Her blir kandidatene presentert av juryen 5. januar, og avstemningen avsluttes under direktesendingen 9. januar. Prisene går på tvers av type idrett, enten det gjelder individuelle grener, lag, paraidrett og så videre.

Stjernekamp 2020

Vegard Bjørsmo, kjent fra høstens Stjernekamp, skal opptre på Idrettsgallaen.

Bjørsmo, Blåsemafian og Rønning

I tillegg til prisutdelinger blir det heltemøter og underholdning, Stjerneskuddet Vegard Bjørsmo og den energiske horngruppa Blåsemafian skal opptre. Og humoristen Jon Niklas Rønning byr som vanlig på en musikalsk oppsummering av idrettsåret som gikk

Gratulerer med dagen! 2019

Nadia Hasnaoui er et kjent ansikt for TV-seerne. Nå er hun prosjektleder for Idrettsgallaen for andre år på rad.

Foto: Ole Kaland / NRK

– Det er en spennende utfordring å lage Idrettsgallaen i en tid preget av korona, sier NRKs prosjektleder Nadia Hasnaoui. – Her er det atskillig mer enn én X-faktor. Men vi lover å hylle idrettsutøverne og ikke minst heltene som jobber frivillig for idretten. Og så vil jeg oppfordre alle til å være med på å stemme frem sine favoritter til Årets sportsprestasjon, sier Hasnaoui.

Idrettsgalla for 20. gang

Idrettsfesten i regi av NRK, Norges idrettsforbund og Norsk Tipping ble arrangert for første gang i januar 2002. Det betyr at Idrettsgallaen i 2021 er den 20. i rekken. Planen var å arrangere en stor jubileumsgalla i Trondheim denne kvelden, men allerede i sommer meldte Idrettsforbundet at arrangementet flyttes til januar 2022. På grunn av pandemien ble konkurransegrunnlaget for de ulike prisene vurdert som for usikkert.

Siden oppstarten har 15 av de totalt 19 idrettsgallaene vært holdt i Hamar. Lillehammer var arrangørby i 2010 og 2016, Oslo i 2014 og Stavanger i 2019. I 2022 er altså Trondheim etter planen vertsby for første gang.

Idrettsgallaen 2021 sendes på NRK1 og i NRK TV lørdag 9. januar kl. 19.50-21.20.

Jon Niklas Rønning

Den musikalske humoristen Jon Niklas Rønning skal oppsummere et spesielt idrettsår.