Høsten på NRK

Enten man søker spenning, mer kunnskap og forståelse, en god latter eller rett og slett bare avslapning og kos, så byr NRKs høstmeny på et variert innhold.

Nadia Hasnaoui

Nadia Hasnaoui blir en del av 'gullrekka' i høst. Hun skal lede Norges smarteste.

Foto: Julia Naglestad

Helgen på NRK

Nadia Hasnaoui skal på fredagskveldene lede en konkurranse som vil engasjere hele familien. I Norges smarteste skal 25 mennesker fra hele landet gjennom oppgaver som tester matematiske, logiske, musikalske og språklige evner. Alle har ett mål for øyet; Den store finalen som avgjør hvem som er Norges smarteste. Premiere 28. august på NRK1. pressekontakt: camilla.sand@nrk.no

Johan Golden trer inn i trekløveret i Nytt på nytt den 28 august. Lindmo starter opp med nye sendinger samme helg, 29. august, mens Skavlan først er tilbake den 18. september.

Ti nye artister kjemper om tittelen "Norges ultimate entertainer" i Stjernekamp som starter lørdag 29. august. Pressekontakt: sarah.jordanson.fauske@nrk.no Nye nabointriger utfolder seg i Side om side gjennom høsten, og helt nye problemstillinger står i kø for Maria og Jonas som venter barn. Premiere 29. august. Pressekontakt: pressevakt@nrk.no

Søndag 6. september er det premiere på Datoen. I hvert program følger vi tre mennesker født på akkurat samme dato. Født inn i samme land og i samme tid, likevel med helt forskjellige livsløp. Én blir en profilert person, kjent også utenfor Norges grenser. De to andres liv tar en helt annen retning. Tre livsløp som flettes sammen av små og store historiske hendelser. Kanskje kan disse tre menneskenes liv fortelle noe om oss alle? Om landet vårt? Om hvem vi var og hvem vi har blitt. Pressekontakt: sara.jordanson.fauske@nrk.no

I oktober gir Tore Strømøy TV-seerne nye, gripende historier om lengsel, savn og gjenforening. Han reiser blant annet til Nord Irland, Israel, Tyskland, Sverige, Bahamas, Colombia og Russland. Mer informasjon: pressevakt@nrk.no

Sent i høst tar Thomas Seltzer steget opp fra kjelleren i Trygdekontoret for å lage Natta, Norge. Prosjektet er helt i støpeskjeen og programlederen har dette å si om det nye konseptet:

-Det blir både hverdag, fest, solskinnshistorier og måneskinnshistorier fra det ganske land, ispedd en sunn (eventuelt usunn) dose absurditet, mørke og magi fordelt på 6 episoder.

Pressekontakt: camilla.sand@nrk.no

Valget på NRK

Valgsendingene i alle kanaler er godt i gang. NRK P3s bidrag til demokratiforståelse kommer i form av Diktaturet, realityserien som starter mandag 24 august. Programleder er Leo Ajkic. Pressekontakt: heidi.gjestad@nrk.no

Drama på NRK

I dramaserien Unge lovende møter vi tre unge jenter som innhentes av tiden. Livet i Oslo består av drømmer og forpliktelser, sex og kjærlighet – og en sterkt behov for noe med substans. Elise, Alex og Nenne oppdager at alle, selv foreldrene, bare "later som" de er voksne… Hva er de viktige tingene i livet? Hva skal gå på bekostning av hva? Jentene står overfor noen store valg. I høst sender vi seks episoder av serien. Pressekontakt: heidi.gjestad@nrk.no

Mange synes nok ventetiden på nye episoder av Broen har vært lang, i september er den over. I høst får vi også avskjedssesongen med Downton Abbey. Det britiske kostymedramaet Poldark starter allerede søndag 6. september. Et nytt, dansk politidrama, kalt Norskov, har premiere i midten av september. Pressekontakt: nan.kristin.myhre@nrk.no

Unge, norske talenter

Kyrre Gørvell-Dahll, eller Kygo, har gjort kometkarriere internasjonalt. Han er en av fire unge musikere og dansere som portretteres i Nøkkelen til suksess. Vi følger dem i en travel hverdag, opplever hvordan de lever og arbeider, og kommer tett på både menneskene og kunsten. Serien har premiere 21. september. Mer informasjon: pressevakt@nrk.no

Det sies at det beste kameraet er det du har i hånden. For de fleste av oss er det mobilen. I høst skal seks ivrige mobilfotografer konkurrere mot hverandre. Underveis får de tips og råd av anerkjente yrkesfotografer. I det siste programmet av Mobilfotografene kåres en vinner som får en foto-reise og utstilling av bildene sine på Rådhusplassen i Oslo. Programleder for serien er Misgina Ghebremeskel fra Kragerø. Han driver til daglig Angst bar i Oslo. Premiere 25. august.

Mer informasjon: pressevakt@nrk.no

De som passer på oss

Lovens lengste arm strekker seg ut i hele landet vårt, både til lands og til vanns. I høst skal vi skal bli kjent med noen av lovens voktere som jobber på små, litt utilgjengelige steder i Finnmark. Her er vær og avstander avgjørende, det er mørketid og scooterkjøring, ulovlig krabbefiske, naturoppsyn, grensepatruljering og narkokriminalitet selv på småsteder. Vi følger Kystvakten på tokt langs kysten og Reinpolitiet på langtransport inn på Finnmarksvidda. Etter hvert møter du politimannen som også vil være sauebonde, han som vil bytte jobb, og han gleder seg til pensjonsalderen. Serien er i seks deler og har premiere torsdag 3. september. Mer informasjon: pressevakt@nrk.no

Topp underholdning

Live Nelvik skal være Dama til… sju nye kjendiser i høst, med oppstart i september. Det meste går fredelig for seg, men hun ender i full krangel med Eyvind Hellstrøm på sydentur, kliner med Paradise-Iselin for å imponere Staysman, finner ut at hun er et lesbeikon på «gaybar» med Anja Hammerseng-Edin, og får full "strike" med Stian Blipp. Kjedelig blir det neppe! Pressekontakt: heidi.gjestad@nrk.no

Våre venner i TV-serien Sofa kjeder seg neppe foran skjermen i høst heller. I høst får vi et gjensyn med både Jan og Silvia, Tore og Adam, familien Prøis og resten av tv-familiene i programmet som fikk Gullruten for beste nye program i vår.

Enda mer TV-kos blir det med Erik Solbakken og Hasse Hope som tar en liten avstikker bort fra velkjente Karl Johan og til USA. Mer informasjon: pressevakt@nrk.no

Mer forståelse og mye gøy

Newton – NRKs vitenskapsprogram for barn og ungdom – bytter programleder i høst. I sesongens første program følger vi Line Jansrud fra hun finner ut at hun er gravid og til hun føder. Så tar Stian Sandø programlederjobben. I sin første sending flyr han høyt med seilfly, og han klatrer til toppen av Nidarosdomen for å forgylle spiret med ekte gull! Mer informasjon: pressevakt@nrk.no

Alle i hele verden heter noe. Men hva er et navn? Hvorfor har vi det? Hva bruker vi dem til? Og hva betyr de for oss? Nomino er en serie om prøver å gi oss svar på noe av dette. Premiere 1. september. Mer informasjon: pressevakt@nrk.no