«Vi velger oss april», må Undergrunn ha sagt, 150 år etter at Bjørnstjerne Bjørnson sa det.
De siste syv årene har rapgruppen fra Oslo sluppet en utgivelse i årets fjerde måned. I fjor var det den lekne EP-en «Norge Elsker Rap». Året før kom siste fullengder, «Egoland».
Da mente NRKs anmelder at albumet var lite innovativt. Den nyeste platen, «Memoarer», har derimot voksesmerter.
«Dette er mer UG enn det noensinne har vært. Våre åtte siste år komprimert til 34 minutter. Våre memoarer,» sier gruppen selv om utgivelsen.
Det har vært markedsføring på en nettside der man kan be om tilgang til gruppens memoarer, prat om at dette er det beste de har laget og en kommende forestilling. «Memoarer» er et konseptalbum.
Men der Undergrunn ønsker å male et landskap, blir det hageflekker.
Sitt ned, Ballinciaga!
«Ingen nye produsenter her», utropte Pus på låten «Beige» fra i fjor. Nå er historien en annen.
På «Memoarer» utvides laget med produsent-duoen Kastel, som har produsert for samtlige soloprosjekt til medlemmene i Undergrunn, og produsenten Ailo.
Med inn i miksen er også en rekke samtidsrettede musikere innenfor elektronika og folkemusikk.
Gjennom albumets ti låter kaster UG en sprettball inn i eget skaperrom og ser den gå både høyt og lavt.
Med et større team, er det lagt til rette for noe mer gjennomprodusert, atmosfærisk og storslått enn det Undergrunn har gjort før – pålydende i hvert fall.
COVER: Slik er coveret til albumet «Memoarer».
Foto: UG RecordsLåtene «Libretto i A» og «4TheBoys» står på hver sin side av albumets sjangerunivers.
«Libretto i A» kler seg i moderne folkemusikk, og snuser på visetradisjonen Loverboy (Jon Ranes) har vist engasjement for, mens «4TheBoys» er Ballinciaga-låten Ballinciaga aldri vil klare å lage – fylt med selvbevissthet, som løfter følelsen av overlegenhet og uovervinnelighet.
Den oppsvulmede trap-låten «Ok» legger seg tettest opptil UG slik mange kjenner dem. Det føles som en godt bearbeidet sample og ikke minst, samkjørt – som at listen av medvirkende er mye mer intim enn i realiteten.
Fra best til verst
Låten som treffer aller best, hvis man skal ta albumtittelen på alvor, er «Nattafortelling».
Den har rot i en kveld ute, og gruppen avløser hverandres perspektiver mens tiden i fortellingen utfolder seg kronologisk.
Selv voksenlivets ekvivalent til å rappe om lekser, å være bakfull, engasjerer. Låten formidler først og fremst, uten å skyve beaten foran seg. «Nattafortelling» trenger ikke et konseptuelt innsalg for å stå på egne bein.
SUKSESSFULL: Marstein er én av tre medlemmer som har hatt et soloprosjekt. Det har vært en suksess, og forrige helg ble han kåret til årets Spellemann 2024.
Foto: Gunnar Bratthammer/NRK / NRKPå låten «Memoarer», derimot, blir fortellingen flåsete. Det virker som låtens effektbelagte gitar både skal skape og bære følelsen av åpenhet og tomrom, før den får en puls som forsøker å inspirere til håp og melankoli.
Låten gir løse assosiasjoner til Imogen Heap, Daughter og Swedish House Mafia, før det som helhet ender opp i en slags Karpe-parodi.
Det blir servert linjer som «Jeg husker da gamlehjemmet ble rivd, der vi stod og rev rev / i dag har det blitt demenshjem / men vi glemmer ikke så lett».
Ikke ligger det godt i kjeften, og ikke er det nevneverdig dybde. Dette er det mest radiovennlige Undergrunn har levert noen gang.
Det blir ansiktsløst.
Her, noen gaver og en hel del innpakningspapir
Til tross for at «Memoarer» skal være mer UG enn noensinne, er det utfordrende å oppfatte dem i alvoret de har lagt opp til konseptuelt og sonisk.
Ta «Ny Feeling» for eksempel. Låten har en beat som benkpresser versene.
Det kommer gjerne et punkt der artister ser seg selv i speilet og tenker, nå er det alvor. Så gir de ut plater som Travis Scotts «Utopia», eller Silvana Imams «Tro» – gavepakker med mer innpakningspapir enn gave.
I FYR OG FLAMME: Undergrunn har tatt Norge med storm de siste årene.
Foto: Herman Falck How / NRK P3Historiene, minnene og referansene føles ikke nødvendigvis mer sanne i cinematiske og velproduserte univers, når det går på bekostning av genuin fremtoning.
Å holde det ekte, er tross alt rapperens bunnlinje, når man trekker fra litt stormannsgalskap.
Det gir bismak til låtene «Memoarer» og «Maskin», som i sluttproduktet blir überkommersielle. Ironien er uunngåelig når sistnevnte legger frem mistro til samfunnets fremtid, og tilsynelatende også gruppens.
Det er da de virkelig gode låtene stikker seg sårt ut.
Utenom «Nattafortelling», «Ok», og «4TheBoys», er også «Skandinarnia»s konfronterende fremtoning et knutepunkt.
I en produksjon som virker til å være inspirert av franske produsenter, leverer Plaza platens beste flow og vers.
Også på platens eneste singel, «Pilestredet», opphøyes UGs fortellerevner i den emosjonelle og følelsesladde komposisjonen, med strykere, koring og Frettys nerve.
Velkommen opp fra kjeller'n
Akkurat som Bjørnson gjorde med sitt dikt, benytter Undergrunn april til forandring og fornyelse.
Men «Memoarer» fomler etter å se Undergrunn slik de ser seg selv, og redefinerer det jevnt og trutt gjennom albumet – der den følelsesladde produksjonen blir en fellesnevner på platen som tidvis gjør medlemmene platte.
På sitt beste forener UG det de har vært og blitt, gjennom soloprosjekter og gjennom syv tidligere utgivelser, samtidig som de kommer opp fra kjelleren i Lille Tøyen Hageby.
På sitt verste, døyver de egne vendinger og lar seg forføre av egen storhet.
Hei!
Jeg skriver om musikk for NRK som frilanser. Les hva jeg synes om Green Day på Tons of Rock, Lady Gagas nyeste album «Mayhem» eller Taylor Swift sin Eras tour, for eksempel.
Her kan du også lese hva jeg tenker om guttegrupper i norsk musikk eller om Gabrielle på sitt aller beste.