SYKKEL: Mange tok sykkelen til jobb tirsdag, noe Statens Vegvesen er glade for.
TIRSDAG: Slik ser det ut i vestgående løp ved Smestadtunnelen tirsdag.
SKAL PUSSES OPP: Smestad-tunnelen og ni andre tunneler skal rehabiliteres de neste fem årene.
DÅRLIG KAPASITET: Det kommer til å bli store trafikale utfordringer i Smestadtunnelen, når kapasiteten gjennom tunnelen reduseres med mer enn 50 prosent.
FORBEDRINGER: Bedre brannbeskyttelse av tunnelen er en høy prioritet hos Statens vegvesen. Betong, utskifting, og forbedring av vegbanen er blant tingene som også skal forbedres i tunnelen.
FOR LAV: Store biler har skrapt opp taket i tunnelen.
BUSS FOR BIL: Mens tunnelen er stengt blir det vanskeligere for bilistene å komme seg rundt. I mangel på gode omkjøringsveier oppfordrer Statens vegvesen folk til å kjøre kollektivt.
Selv om man ikke kan se alle ledninger og kabler, er det mye som er gjemt bak veggene. Alt dette er gammelt, og må nå skiftes ut.
STORE HULL: Betongen i veggene i tunnelene er smuldret opp. Dette skal repareres med en stor og kraftig høytrykksspyler.
SMULDRER: Langs hele veggen er det flak av betong som er i ferd med å dette av og smuldre vekk.
STORE HULL: Det er mange hull langs hele Smestadtunnelen som må tettes og repareres.
OVERVÅKNING: Alt av kabler og kameraer skal byttes ut. I tillegg skal de installeres ledelys, som skal vise vei ved røykutvikling og brann.
BEFARING: NRK var i går kveld med inn i tunnelen for å se på hva som er grunnen til at tunnelene nå skal pusses opp.
VENTILASJON: Hele ventilasjonsanlegget i Smestadtunnelen er gammelt. For å forbedre sikkerheten ved en eventuell brann må dette byttes. Det er også viktig for å forbedre luftkvaliteten i tunnelen.
LYS: Belysingen i tunnelen skal forbedres og skiftes ut.
PASSASJE: Ved inngangen til Smestadtunnelen i vestgående løp er det store skader i betongen. Den skal også fikses under renoveringsprosjektet som starter 1. juni.