"Bastø III" er fergeselskapet Bastø Fosens nyanskaffelse på strekningen Moss-Horten.
Men fergen, som er bygget i Gdansk i Polen, har ikke svart til forventningene etter at den ble satt i drift i mars 2005.
Både i april og i juni i fjor kolliderte Bastø III i kaia, og nå har den nye båten, som er Norges største innenriksferge med sin 116,2 meters lengde, problemer igjen.
Fuktighet i dekket
Det er fuktighet i dekket som er problemet med den nye ferja denne gang.
Det er benyttet betong som brannsikring i gulvet i salongene. Mellom betongen og stålet er det en membran som skal hindre at det kommer fuktighet fram til stålet, men fuktighet slipper igjennom.
– Problemet blir at brannsikkerheten etter hvert ikke blir god nok. Verftet må bare finne en ny metode som kan få bukt med problemet, og de har frist på seg til høsten, sier administrerende direktør i ferjeselskapet Bastø Fosen, Olav Brein, til Tønsbergs Blad.
Fergen er nå i Polen til reparasjon og er tilbake den 16.februar. Men til høsten må den tilbake til verftet i Polen.
Taper millioner
Etter kollisjonene i fjor, da kaia fikk skader og passasjerer havnet på sjukehus, ble Bastø III tatt ut av drift og reparert.
I tillegg til reparasjonene må selskapet også leie inn erstatningsferger.
– Dette er frustrerende, og vi taper mye penger på dette her. Vi snakker om beløp i millionklassen, sier Brein.
Bastø Fosen må betale følgeskadene selv, og må blant annet ha noen ansatte på plass i Polen, og leie inn ferga "Sogn".