Mandag starter en ny serie i NRK Østfold hvor reporterne Finn Børge Stenbek og Trond Øyvind Karterud tar bilen fatt og ruller sydover langs kystveien i Sverige.
Siden freden i Roskilde i 1658 har området tilhørt svenskene. Før det tilhørte det Norge.
– Men nå er vi jo i ferd med å ta over området igjen. Ikke med tanks, men med oljepenger, sier de to nærmest i kor.
Ferden går fra Gullholmen i sør til Havstensund i nord. Hvert sted har sin historie. I tillegg møter vi en rekke kjekke folk, både nordmenn og svensker. En veteranbileier, en hobbyfisker som renser dagens fangst, broåpneren i Soten-kanalen og tre unge jenter med stemmen intakt.
Serien skal gå i to uker i «Etter to før fem» på NRK Østfold og begynner mandag 30.6.
- Se video:
Dette kan gutta fortelle om turen:
Vi kjørte oss vill, men fant til slutt fram til Sveriges tettest bebygde øy og eldste fiskevær: Den bilfrie idyllen Gullholmen sør for Lysekil med landets sikreste havn. Her ga staten gratis tomter til de som vil bosette seg. I dag er boligene verdt titalls millioner.
Svenskene er glad i sild – og vi ferierer som dem; – bor som sild i tønne i typisk svensk stugby på seks kvadratmeter med seng på hemsen. Vi tar spa slik fiffen gjorde i badehotellene på begynnelsen av 1900-tallet; – skrubber oss med tang og drikker saltvann, og vi fisker makrell i Havstensund.
I Smögen ligger de norske båtene tett (som norsk sild i svensk tønne) – vi går fra dekk til dekk mens småflickorna synger «Ida's sommarvisa»
I vakre Bovallstrand treffer vi innfødte Janne, som akkurat hadde skutt et villsvin og byttet til seg hvalbiff fra Roar fra Fredrikstad, som ligger i båt i gjestehavna og har gjort det siden påske sammen med to andre Fredrikstad-båter.
Langs veien står et skilt: Fersk potatis til ti øre per kilo om man handler for 75 kroner. Vi trodde vi måtte handle bare poteter og kom raskt fram til at vi trengte tilhenger for å få med de 750 kiloene, men det viste seg at vi bare måtte handle forskjellige varer for minst 75 kroner totalt.
Så gikk turen videre til Soten-kanalen. Den er 6–7 km lang, gravd og sprengt ut av arbeidsledige og åpnet av kongen i 1935. Den brukes flittig av Østfold-seilere som går trygt innaskjærs og vinker til Erna som åpner svingbroa fra brovakt-tårnet på 14. året.