Hopp til innhold

Raskere tog på Østre linje

Togpassasjerer fra Indre Østfold kan likevel få glede av et nytt dobbletspor mellom Ski og Oslo.

Tog Mysen

Togene på Østre linje kobles inn på dobbeltsporet fra Ski inn mot Oslo dersom Follo-banen blir realisert.

Foto: Ingrid Mathilde Langvik / NRK

Les: - Høyhastighetstog lønner seg ikke

Les: - Regjeringen velger vei før tog

Tidligere var det ikke planer om å koble Østre linje til det nye sporet, men nå er planene endret.

Trafikkmaskin med spor i to høyder

- Vi har sett at det er fornuftig å la Østre linje bli en del av dobbeltsporet fra Ski til Oslo. Derfor har vi jobbet med å finne en fleksibel løsning for å koble Østre linje på Follo-banen, sier prosjektleder Anne Kathrine Kalager i Jernbaneverket.

Anne Kathrine Kalager - dobbeltspor

Anne Kathrine Kalager håper å kunne begynne byggingen av dobbeltspor fra Ski til Oslo i 2013. Og nå er Østre linje en del av planene for Follo-banen.

Foto: Ingrid Mathilde Langvik / NRK

Follo-banen er det foreslåtte navnet på det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski.

- Vi ser for oss en type trafikkmaskin med spor som krysser hverandre i to forskjellige plan slik at togene fra Indre Østfold ikke hindrer motgående trafikk samtidig som det må være plass til godstogene, sier Kalager.

Halverer reisetiden

Det er usikkert hvor mye kortere reisetiden til Oslo vil bli for passasjerer på Østre linje.

- Det kommer an på stoppeplanen på Follo-banen fra Ski. Om togene går direkte, vil det bli snakk om cirka halvparten så lang reisetid, sier prosjektlederen.

Passasjerer tog - dobbeltspor

Togpassasjerer fra Indre Østfold kan glede seg over kortere reisetid til Oslo når Follo-banen står ferdig.

Foto: Ingrid Mathilde Langvik / NRK

Tidligst ferdig i 2018

Nå håper Kalager på vilje og penger fra politikerne for å kunne realisere det nye dobbeltsporet.

- Vi trenger politisk vilje til å satse og penger til å planlegge videre. Det er et stort lerret å bleke, og vi trenger mange år med planlegging før vi kan starte en eventuell utbygging, sier hun.

Dersom prosjektet får klarsignal allerede til høsten, ser Kalager for seg byggestart tidligst i 2013.

- Vi regner med at det tar minst fem år å bygge ferdig sporet, og da er Follo-banen klar i 2018. Men det er veldig avhengig av hvor mye penger vi får per år til å bygge for. Hittil har prosjektkostnadene bikket over et tosifret millionbeløp, sier hun.