Det er forsvaret på Rygge som aviser rullebanen for den sivile flytrafikken på Moss Lufthavn Rygge.
Det er gitt tillatelse til å bruke 80 tonn saltkjemikalier, såkalt formiat, i året, men resultatet etter den snørike vinteren er at 151 tonn av stoffet er pøst ut for å holde rullebanen bar på Rygge.
Dermed må de søke om å øke bruken av kjemikalier for framtidige vintre.
- Overrasket
Det er den ekstreme vinteren som forklarer overforbruket av kjemikalier på Rygge, sier markedssjef for Forsvarsbygg område Oslofjord, Frode Hansen.
- Vi ble overrasket over hvor mye som måtte til for å hode banen åpen da vinteren satte inn for alvor i slutten av januar, sier Hansen.
Straks det ble klart at det må brukes mer formiat enn det utslippstillatelsen sier, kontaktet han fylkesmannen for å få råd om hva de skulle gjøre. Fylkesmannen har bedt Forsvaret på Rygge søke om økt bruk av formiat.
Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen sier det er i orden å øke mengdene, så lenge det ikke kan spores i miljøet rundt rullebanen.
Søknaden om å øke bruken av formiat ved Moss Lufthavn Rygge vil bli sendt i sommer, etter at alle rapportene fra avisingssesongen er klare.
- Det avgjørende for oss er at ikke de kan måles økte nivåer av formiat i bekkene rundt flyplassen som overstiger de aksepterte grensene, sier senioringeniør Knut Fløgstad hos Fylkesmannen.
Forurensingsfare
Det er etablert miljøovervåking i bekkene som renner ut fra flyplassområdet. Disse bekkene renner ut i innsjøen og drikkevannskilden Vansjø, som fra før er belastet med høye verdier av fosfor. Her pågår det et langsiktig renseprogram.
- Formiat er lett nedbrytbart i naturen, men vil bruke oksygen under nedbrytingen. Dette vil igjen true livet i bekkene som forurenses av formiat, sier Knut Fløgstad.
Forsvarsbygg mener behovet for baneavising er unvervurdert i konsesjonssøknaden for Moss Lufthavn Rygge. Kravene til "svart rullebane" er også skjerpet, i følge Frode Hansen.
Saltstoffet som benyttes til baneavising på Rygge er det samme som brukes på Oslo Lufthavn Gardermoen.