– Jeg er valgt på et program som sier at vi er mot bompenger, både i fylket og lokalt, sier Fremskrittspartiets gruppeleder i Østfolds fylkesting.
– Jeg fortsetter å jobbe med den saken, vi er ikke interessert i å betale mer bompenger.
Håvard Jensen taler dermed sin egen samferdselsminister, Ketil Solvik-Olsen, imot, om hvordan E18 mellom Østfold og Oslo skal finansieres.
Les også:
– Jeg har dialog med vår egen statsråd på det området, men vi får ikke noe svar på dette. Nå ønsker jeg å spille inn dette signalet fra fylkestinget, og fremme at vi ikke ønsker mer bompengefinansiering.
Bruk heller Infrastrukturfondet
Jensen mener heller at E18 er et klassisk eksempel på hvor det nye veifondet kan brukes.
Veifondet, eller
har fått en startkapital på 20 milliarder kroner, satt av regjeringen høsten 2013. Det skal være fullfinansiert med 100 milliarder i løpet av fem år.– Fondet skal brukes til vedlikehold og bygging av blant annet viktige samferdselsårer og hovedårer, sier Jensen.
– E18 er vel akseptert som en hovedåre for trafikken inn og ut av Norge.
Viktig avgjørelse i Ås i kveld
Ås kommune avgjør i kveld prinsipielt om de skal si ja eller nei til bompenger på nye E18. I november sa Ski kommune nei til bomstasjoner på sine lokale sideveier, for å finansiere E18.
– Jeg hører jo hva Ski og Ås sier, sier Jensen.
– De vil ikke ha bompengefinansiering av sideveier. Det vil også være med på og stoppe prosjektet, for da blir det ikke lønnsomt å ha bommer på E18.