Oslofjordtunnelen kan bli stengt ut april. Statens vegvesen trenger inntil tre måneder på arbeidene med å sikre tunnelen.
Fordi tunnelen holdes stengt over en lengre periode, setter Bastøfergene opp ekstra kapasitet på sambandet mellom Moss og Horten.
Ekstraavganger
Fergeselskapet melder at de setter inn ekstra lørdagsferge i tidsrommet 1030 - 1845, dvs. 45 min. mellom avgangene.
Oslofjordtunnelen har vært stengt siden 16.januar og skulle vært åpnet for en uke siden, men åpningen ble da utsatt på ubestemt tid. Nå har konklusjonene i en rapport fra en ekspertgruppe ført til at Statens vegvesen har bestemt at tunnelen fortsatt skal holdes stengt.
Vi velger å gå ut med at vi holder stengt i inntil tre måneder for å få gjennomført det sikringsarbeidet vi finner nødvendig, sier distriktsvegsjef i Stor-Oslo, Lene Murer, til NTB. Hvis sikringsarbeidene tar kortere tid enn tre måneder, vil tunnelen bli åpnet igjen tidligere.
Vil gjennomføre alle tiltak
Rapporten som ble lagt fram torsdag foreslår både noen umiddelbare tiltak og tiltak som bør gjennomføres langsiktig.
Vegvesenet ønsker imidlertid å gjennomføre alle tiltakene med en gang. Vi har fått kartlagt fjellkvaliteten hvor en ekspertgruppe har vært nedsatt og kommet med sine anbefalinger.
- Med bakgrunn i disse har vi bestemt oss for hva vi vil gjennomføre før vi åpner tunnelen igjen.
- De har kartlagt områder som kan utvikle seg på sikt og de gjør vi noe med en gang, sier Murer.
Områdene som skal sikres er ikke store i areal i forhold til tunnelens totale lengde, men arbeidet som skal gjøres med innsprøytning av sprøytebetong og bolter er relativt omfattende.
Steinmasser som ramlet ned fra taket i tunnelen (foto: Heiko Junge/SCANPIX)
Ikke dårlig forarbeide
Distriktsvegsjefen vil ikke være med på å kritisere forarbeidet som ble gjort før Oslofjordtunnelen ble bygget.
Det rapporten konkluderer med er at det er noen punkt i
tunnelen som er undersikret. Dette har ikke noe direkte med
forarbeidet å gjøre, det er sikring som skjer underveis under byggingen av tunnelen.
- Vi bestemmer der og da hvor mye sikring det skal være i hvert tverrsnitt, opplyser hun.
Geologene mener det er lite sannsynlig at det vil skje flere ras i tunnelen etter at det anbefalte sikringsarbeidet er utført.
Klart for videoovervåking
Det kan bli mai før bilene igjen kan kjøre i tunnelen under Oslofjorden (foto:arkiv)
Etter åpningen vil tunnelen få skjerpet kontroll. Vegvesenet har bestemt seg for å endre vedlikeholdsrutinene. Og i tillegg er det klart at det blir videoovervåking i Oslofjordtunnelen.
- Videoovervåking har ikke noe med disse rutinene å gjøre. Video er for å overvåke bilistene gjennom tunnelen, ikke fjell, vann eller noe sånn. Men det er klart at det blir videoovervåking, sier han.
- Det som blir diskusjonen nå er selvsagt finansieringen og når det kan bli en realitet, sier Murer.
Statens vegvesen har fått klare anbefalinger når det gjelder skjerping av kontroll og vedlikeholdsrutinene. Det blir blant annet anbefalt at tunnelen bør inspiseres oftere enn det som har vært vanlig til nå.
Vurderer bilferje
Etter at tunnelen ble stengt 16.januar har Vegvesenet leid inn en passasjerferje som i rushtiden morgen og ettermiddag gratis frakter passasjerer mellom Drøbak og Hurum.
Med en lengre periode med stengt tunnel foran seg, vil dette tilbudet bli utvidet. Muligheten for å sette inn en bilferje på strekningen blir også vurdert.
- Vi har anbefalt trafikantene å bruke ferjen mellom
Moss-Horten, som har satt opp ekstra kapasitet, og å kjøre om Oslo. Men når det blir snakk om en såpass lang stengning vil vi også måtte vurdere bilferje, bekrefter Murer. Det må bygges midlertidige ferjeleier i så fall, siden eksisterende og nedlagte ferjeleier ikke kan brukes.
Vegdirektør Olav Søfteland varsler nå en gjennomgang av hele tunnelprosjektet, fra begynnelse til slutt. Hensikten er å ettergå planer, risikovurderinger, ansvarsforhold og arbeidets utførelse.