Skjebnen til Bohusbanens nordre del, Uddevalla-Strømstad, avgjøres til høsten, skriver Bohusläningen.
Torstenssons uttalelse kom i en tale på en stor mc- och sykkelmesse i Sverige.
Vil satse
Til høsten skal den svenske regjeringen frem en såkalt infrastrukturproposisjon for 2010-2019, som bygger på forslag fra vei- og jernbaneverket i Sverige.
Ministeren sier man i den kommer til å se at fremtiden til den nordre delen av Bohusbanen på ingen måte er mørk.
- Vei- og jernbaneverket har fått lov til å se over sine langtidsplaner en gang til, og vi gir 1,2 milliarder kroner for å hjelpe til med det aller mest akutte. Om et par år kan en ny jernbaneinnfart til Strømstad stå ferdig, sier Torstensson.
Få investeringer i Norge
I forslaget til Nasjonal Transportplan, som ble lagt frem i forrige uke, skriver Jernbaneverket at det vil prioritere vedlikehold framfor nye investeringer på Østfoldbanen de neste 11 årene.
Gøteborgordfører Göran Johansson, mener at Norge må få opp dampen. Han vil at nordmennene skal satse på enda raskere tog.
– I Sverige har vi høyhastighetstog som kjører 320 kilometer i timen. Her i Norge snakker man om 200 kilometer i timen, men vi kan ikke ha en felles linje med ulike hastigheter, sa Johansson til Fredriksstad Blad under årets Østfoldkonferanse.