– Det er en 4-5 forskjellige varianter av denne mailen som er sendt ut, men fellesnevneren er at de ber kunden om å oppgi kort- og kontoinformasjon. At man skal endre passord er den nyeste varianten, sier informasjonssjef i Skandiabanken, Johnny Anderson til NRK.no.
I e-posten som er sendt ut i Skandiabankens navn står det blant annet;
«Et forsøk på å foreta betaling fra kontoen din ble gjort og noen feil var til stede godkjenningsprosessen.
Derfor har vi grunn til å tro at passordet har blitt kompromittert.»
Mottakeren bes deretter å klikke på en lenke for å endre passord.
– Det er viktig at man bare må slette disse mailene, og ikke svare på dem. Det er aldri noen bank som vil spørre om denne typen informasjon på e-post. Det er en av de første gangene vi i Skandiabanken har blitt brukt som avsender, sier Anderson.
- Les også: Ser du at denne siden er falsk?
Skatteetaten også rammet
Informasjonssjefen legger til at de ikke har oversikt over hvor mange personer som har mottatt e-posten, men det er ikke registrert noen tilfeller av personer som har latt seg lure så langt.
– Det er ganske mange som har mottatt denne e-posten og det virker litt tilfeldig hvem som har mottatt den. Det er mange som ikke er kunder.
Tidligere i dag ble det også kjent at flere mennesker også har mottatt en svindelmail fra noen som utgir seg for å være fra Skatteetaten. I denne mailen blir man bedt om å fylle ut et skjema for å motta penger.
– E-posten er ikke fra oss, og du må ikke trykke på lenken, sier Ole Ekhaugen, kommunikasjonsrådgiver i Skatteetaten til NRK.no.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
– Har blitt flinkere på språk
Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS) forteller at det er relativt enkelt å forfalske en e-postadresse. Det er det mange som gjør.
– Hvis adressen er helt vill, slik som avsenderen av denne e-posten, er det er veldig godt tegn på at e-posten er falsk, sier Hans Marius Tessem, seniorrådgiver i NorSIS.
Vanligvis er teksten i disse svindel-mailene skrevet på dårlig norsk. Det er ikke tilfellet i mailen som angivelig er sendt ut fra Skandiabanken.
– Vi ser at de har blitt litt mer profesjonelle på språk i det siste. Denne e-posten er kanskje en av dem det har vært best språk i. Svindlerne har blitt litt mer sofistikerte og mer målrettede, sier Anderson i Skandiabanken.
Les også: