Hopp til innhold

Mener foreldrene stresser barna med organisert lek

Organiserte fritidsaktiviteter for småbarn er unødvendig og stresser barna, mener eksperter.

Barnehagebarn

Barna ved Grenda naturbarnehage i Råde.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Stein Erik Ulvund

Professor Stein Erik Ulvund mener at barn under skolealder ikke bør delta i organiserte fritidsaktiviteter

Foto: Idar Krogstad / NRK

Stadig flere barn under skolealder har ukedagene fylt opp med den ene aktiviteten etter den andre.

To dager i uken drar Oskar på BMX-banen etter barnehagen.

Det kan bli mye fart og spenning for en femåring. For mye, advarer professor i pedagogikk, Stein Erik Ulvund i dagens Aftenposten.

– Man bør være forsiktig med å systematisere og organisere barns hverdag i for stor grad, sier han til avisen.

Oskar er ikke helt enig.

– Nei, det går ikke for fort for meg

Legger merke til slitne barn

Ulvund sier at barn under skolealder ikke bør delta i organiserte fritidsaktiviteter i det hele tatt.

– I tidlig skolealder holder det med én aktivitet i uken, og for eldre barn bør de delta på maksimalt to organisert aktiviteter i uken, mener han.

Oskars bestevenn, Aksel, er klar på hva han liker best å gjøre etter barnehagen.

– Å være hos mormoren min, og sykle noen ganger.

Uorganisert sykling hos mormor, og annen lek på barnas premisser, er viktige for læring mener forskerne.

Alice Bislingen, leder for Grenda naturbarnehage i Råde, sier at de ansatte i barnehagen kan merke når presset på barna blir for stort.

– Vi har hatt eksempler på at barna som har vært med på mange aktiviteter har blitt veldig slitne. Da har vi tatt en samtale med foreldrene, og da har de kuttet ned på aktivitetene. Da har vi merket i barnehagen at barna blir roligere og mer fornøyde, sier hun til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Alice Bislingen

Leder for Grenda naturbarnehage i Råde, Alice Bislingen.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Står i kontrast til 50-tallet

Ivar Frønes

Ivar Frønes er enig med Stein Erik Ulvund.

Foto: UiO

Hun deler imidlertid ikke professor Ulvunds absolutte nekt til organisert aktivitet, men hun er enig i at det ikke må ta overhånd.

– Det er kanskje greit at man velger én aktivitet, som man synes det er viktig at barna er med på, også har man heller samvær hjemme, sier hun.

Sosiologiprofessor ved Universitetet i Oslo, Ivar Frønes, sier lek er den viktigste formen for læring, og at den blir mindre kompleks om den styres av de voksne.

Han sier dagens oppfølging av barn står i sterk kontrast til oppvekst på 50-tallet, da barn ble sluppet ut og fikk leke uten innblanding fra foreldre.

– Men dette er neppe noe stort problem her i landet, for norske barn leker fortsatt, sier han til Aftenposten.

Best å leke med kameraten

Xander

Xander synes det er mest morsomt å leke med kameratene.

Foto: Birger Kjølberg/NRK

Pedagogisk leder i Grenda barnehage, Elisabeth Krathe Steve, sier organisering kan gjøre barna slitne.

– Har man en lang dag i barnehagen, og skal rett på en aktivitet etterpå, så sier det seg selv at man kan bli sliten. Det blir jo vi voksne også.

Fem år gamle Xander er veldig fornøyd med sin ene organiserte aktivitet.

– Jeg går på teaterskolen på søndager og danser. Det er kjempemoro.

Men det aller morsomste er å leke med bestekameraten.

– Jeg tar med meg Ludvig hjem når det ikke er barnehagetid, for da kan vi kose oss på rommet mitt, sier han.