Hopp til innhold

Akutt lærermangel om få år

Innen sju år vil vi mangle nesten 20 000 lærere her i landet, viser tall fra SSB.

Hilde Wågsås Afdal

Hilde Wågsås Afdal, forsker ved Høgskolen i Østfold, vil at fagfolk skal styre mer av utviklingen av lærerutdanningen her i landet.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Innen sju år vil vi mangle nesten tjue tusen lærere her i landet, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.

Nå vil lærerne at fagfolk, og ikke politikere, skal bestemme hvordan lærerutdanningen skal være for å få flere til å jobbe i norsk skole.

– Vanskelig jobb

Thomas Hylland Eriksen

Thomas Hylland Eriksen sier at lærer er noe av det vanskeligste og viktigste man kan bli i dag.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Professor Thomas Hylland Eriksen holder foredrag for lærere fra hele verden om noen av de største utfordringene i den norske moderne utdanningen.

For om få år vil vi mangle tusenvis av lærere.

– Vi kjenner ikke fremtiden og pedagogikken henger ikke alltid med på utviklingen. Læreren i det norske samfunnet er en nøkkelperson, sier Hylland Eriksen.

– Vi har alle hatt lærere som har betydd mye, og vi har hatt lærere som har tatt fra oss all lærelyst. Dagens lærerjobb er verdens viktigste og vanskeligste, fortsetter han.

For politikerstyrt

Selv om lærerutdanningen har hatt en jevn økning av søkere, er det ikke i nærheten av være nok til å dekke den enorme etterspørselen.

Hilde Wågsås Afdal ved Høgskolen i Østfold har forsket på lærerutdanningen i flere år, og mener det er et problem at det er politikere og ikke fagfolk som utvikler utdanningen.

– I Norge er det en veldig politisk prosess og politikerne har stor makt til å bestemme hvordan utdanningen skal være. Og jeg stiller spørsmål ved det. Jeg ønsker meg politikere som gir større ansvar til de som forsker og jobber med lærerutdanning, sier hun.

(Teksten fortsetter under bildet)

Marianne Østli

Marianne Østli er student ved Høgskolen i Østfold og sier det er viktig at utdanningen til både barnehagelærer og grunnskolelærer legger vekt på mangfoldet man møter i skoler og barnehager i dag.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Hun mener at vi i fremtiden må utdanne en helt annen type lærere.

– I fremtiden trenger vi lærere som kan lære nye ting, utvikle ny kunnskap. Vi trenger ikke lærere som pugger eller samler kunnskap, men lærere som kan skape og konstruere nye ting i et samfunn som er i endring.

Marianne Østli er student og mener noe av det viktigste er å forberede lærere i både barnehager og skoler på hvordan inkludere i dagens samfunn av mangfold.

– Utdanningssystemeet har et ansvar og det ansvaret må vi ta med oss ut i arbeidslivet.

– Hjelper ikke å snakke stygt om lærere

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Ragnhild Setaas, mener det hjelper dårlig på rekrutteringen å snakke stygt om lærere.

Men hun kan ikke love at politikerne skal slutte å bry seg.

– Jeg synes fagfolk og politikere må komme til en enighet, men det ser ikke ut som om politikene vil slutte å bry seg, hvertfall ikke i denne valgkampen.

Hun mener også politikerne har et ansvar for hvordan skolen vår fremstår.

– Vi må politikere må passe oss godt for ikke å rakke ned på skolen. Jeg tror ikke folk vil bli lærere, de som er lærere eller er under utdanning , er under utdanning eller resultat som barna våre får.