Hopp til innhold

Kun én togstasjon får undergang

Askim er den eneste stasjonen som får undergang mellom sporene når fem stasjoner på Østre linje skal bygges om.

Illustrasjonsfoto
Foto: Rainer Prang / NRK

Det kom frem på et møte mellom ordførerne i de berørte kommunene og Jernbaneverket.

At Spydeberg ikke får undergang er en dårlig løsning for kommunen, sier ordfører Knut Espeland.

– Ved dagens jernbanestasjon er det bare to meter å krysse over sporet til midtrabatten. Da er man på toget avhengig om det kommer på spor en eller spor to.

– Med den nye løsningen kan man i verste fall bli nødt til å bevege seg opp mot 500 meter, sier Espeland.

Ønsker nest beste løsning

Leder for regionrådet i indre Østfold, Knut Espeland

Ordfører i Spydeberg Knut Espeland.

Foto: Martin Tangen Schmidt/NRK

Utbyggingen medfører at plattformene på stasjonen skal forlenges inntil 250 meter til hver side, slik at de når frem til punktet der bilveien i dag krysser jernbanen, sier prosjektleder i Jernbaneverket, Jarle Rasmussen.

– Også bygger vi en egen gangvei for fotgjengere, med en egen bom. På Askim stasjon vil vi bygge en undergang midt på stasjonsområdet.

Vanskelige grunnforhold fører til at hver undergang vil koste 60–70 millioner kroner. Knut Espeland, sier at han aksepterer Jernbaneverkets argument om at det blir for dyrt med undergang ved alle stasjoner.

– For Spydebergs vedkommende så ønsker vi da den nest beste løsningen, som er en overgang.

Rasmussen er åpen for å se på ønskene.

– For Spydeberg har vi hatt det oppe til diskusjon om vi skal sette av plass til en bro. Om det kommer inn som en del av dette prosjektet, eller om det kommer i ettertid, det må vi se nærmere på.

Les også: