– Det er viktig å få ut useriøse aktører i næringen, sier seksjonssjef Erik Wolff i Statens vegvesen.
Nylig hadde de kontroll sammen med politiet og Arbeidstilsynet i Fredrikstad. Fokuset var varebiler.
Statens vegvesen vinket inn biler til kontroll.
Foto: Tomas Berger / NRKI år har samarbeidet økt mellom disse etatene. I fjor var det 140 kontroller, så langt i år har det vært 180.
– Det er kjempeviktig for Arbeidstilsynet. Vi har ikke tilgang til å stoppe trafikk alene, sier seniorinspektør Poul Erik Christensen.
Flere tiltak
I slike kontroller kan de komme på sporet av sjåfører som får svært lav lønn og som har arbeidsdager opptil 15 timer, ifølge Christensen.
Seniorinspektør Poul Erik Christensen og seksjonsleder Jørn Fougner i Arbeidstilsynet på kontroll på Rolvsøy i Fredrikstad.
Foto: Anne Ognedal / NRK– Veldig ofte ser vi at det er unge, utenlandske arbeidstakere som blir misbrukt i forhold til lange arbeidsdager. For de har ofte ikke noe annet valg.
Slike forhold kalles sosial dumping, og det vil regjeringen ha slutt på. Derfor har Statens vegvesen fått 35 nye stillinger i år.
I tillegg har regjeringen laget en plan med 39 tiltak mot arbeidslivskriminalitet i transportbransjen.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) ble orientert av Erik Wolff, seksjonssjef utekontroll i Statens vegvesen, om nytten av å ha samarbeidskontroller med Arbeidstilsynet og politiet.
Foto: Anne Ognedal / NRK– Det er viktig at vi ikke har aktører som jukser og dermed har lavere kostnader. Og da oppnår ulike konkurransevilkår, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygaard (Ap).
Under kontrollen i Fredrikstad så vegvesenet på den tekniske tilstanden til bilene. De sjekket om førerkort, forsikring og EU-kontroll var i orden.
Politiet hadde ruskontroll, og skulle noen forsøke å stikke av, var de klare til å hente dem inn.
Nygård mener det å samarbeide om kontroller er riktig vei å gå.
Alle sjåførene som ble stanset måtte gjennom promillekontroll. Samtlige bestod.
Foto: Anne Ognedal / NRK– Så får man tatt ut kjøretøy som ikke egner seg i trafikken, og dermed påvirker trafikksikkerheten. Man får også kontrollert virksomhet som kan være på kanten når det gjelder å drive seriøst.
Alle sjåførene blåste til grønt i promillekontrollen. Men flere måtte fikse bilen.
Fikk pålegg
Statens vegvesen kontrollerrte 90 kjøretøy. 7 fikk bruksforbud på bil eller henger, og 20 fikk mangellapp.
For Arbeidstilsynet ble det 10–11 saker å se nærmere på.
Inspektørene fra Arbeidstilsynet hadde spørsmål arbeidstid, arbeidsavtaler og opplæring på utstyr.
Foto: Tomas Berger / NRKDe fant blant annet at timelister ikke var ført. Noen hadde mangler. Det var også feil i opplysningene sjåførene ga om pauser og hviletid.
Noen bedrifter vil nå få pålegg. Andre får krav om å legge fram mer dokumentasjon.
– Så endelig oppsummering av hva tilsynet resulterte i, er for tidlig å si. Det skriver seksjonsleder Jørn Fougner i Arbeidstilsynet.
Flere kontroller
Snart er det ekstra travle tider for varebilene, og mange skal få varer kjørt hjem når under Black Week og julehandel.
Statens vegvesen sjekket dokumenter som førerkort og vognkort under kontrollen.
Foto: Tomas Berger / NRKDa vil Statens vegvesen ha kontroller i samarbeid med andre etater igjen, ifølge Øyvind Grotterød i utekontrollen i Statens vegvesen.
– Se hva slags arbeidsforhold fører har, hva slags kjøretøy de kjører med og hvilken tilstand disse kjøretøyene er i.
Seksjonssjef Erik Wolff og kontorsjef Øyvind Grotterød fra utekontrollen i Statens vegvesen var med på kontrollen i Fredrikstad.
Foto: Anne Ognedal / NRKSamferdselsministeren ber folk som handler og får varer kjørt hjem om være bevisste.
– Hvis du blir presentert for gratis transport, så må vi være klar over at det finnes ikke. Da bør det ringe noen bjeller, sier Nygaard.