Selv med dobbel kapasitet på de fleste avgangene mellom Oslo og Fredrikstad, har det vært trangt om plassen for togpassasjerene i forbindelse med skutefesten.
– Det vi så allerede på lørdagen var at togene, med doblet kapasitet, var overfylte. Det var veldig godt belegg, så vi ser at mange har valgt å bruke toget når de skulle besøke Fredrikstad og Tall Ships Races, sier NSBs strekningsansvarlige for Østfoldbanen, Terje Andersen til NRK.
De endelige passasjertallene er ikke klare ennå, men Andersen tror de ender på samme nivå som sist gang Tall Ships Races ble arrangert i Fredrikstad.
– i 2005 hadde vi cirka 12–13 000 ekstra passasjerer med togene de fire dagene, og jeg vil gå ut fra at vi kommer på noenlunde det samme nå, mellom 12 og 15 000 ekstra. Men helt nøyaktige tall har jeg ikke før om noen dager.
- Les også:
Lange fergekøer
Også på byfergene har det til tider vært lange køer gjennom langhelgen, men heller ikke her har de gjort opp passasjerregnskapet.
– Vi regner med å ha tallene på plass i løpet av onsdag formiddag, opplyser virksomhetsleder for parkering og transport i Fredrikstad kommune, Frode Samuelsen.
NSBs strekningsansvarlige for Østfoldbanen er uansett fornøyd med at et stort antall mennesker har valgt kollektivtransport fremfor bilen på vei til og fra skutefesten.
– Her er det et kjempearrangement med mange tusen besøkende. Da er det helt avgjørende at ikke privatbilen er det som blir valgt, men at man satser på det kollektive og den miljøvennlige transporten. Det har Fredrikstad kommune gjort, og de skal ha virkelig stor ros for at de har støttet godt opp under dette, sier Terje Andersen.
- Les også:
– Følger tett med på større arrangementer
Han forteller at NSB alltid har følerne ute i forbindelse med større arrangementer, og forsøker etter beste evne å øke kapasiteten på togtilbudet sitt.
– Det siste var jo VG-lista i Oslo, med mange besøkende fra Østfold. Ellers har vi Allsang på Grensen i Halden, og det er helt avgjørende at NSB følger tett med på dem som skal arrangere og sikrer at det ikke blir kapasitetsbrist i togene våre.
Et mangelfullt togtilbud fører ofte til misfornøyde passasjerer, og det er noe Andersen helt vil unngå.
– Det er jo uheldig både for kundene våre og selvfølgelig også helheten rundt arrangementet.