Hopp til innhold

Godafoss-etterforskning tar tid

Opptak fra taleregistratoren kan gi klarhet i hva som skjedde under Godafoss-grunnstøtingen.

Godafoss

Det islandske skipet Godafoss gikk på grunn utenfor Hvaler 17. februar.

Foto: Kystverket

Etterforskningen av hva som skjedde med det islandske skipet Godafoss som grunnstøtte utenfor Hvaler 17. februar med 500 tonn råolje om bord er i full gang.

Ifølge politiet blir det viktig å få klarhet i dialogen som har foregått på broen, og kommunikasjon til og fra Godafoss rett før skipet gikk på skjæret, for å få hendelsesforløpet fullstendig kartlagt.

LES OGSÅ:

Innrømmet feilnavigering

Krimsjef i Fredrikstad, Ivar Prestbakken

Krimsjef i Fredrikstad, Ivar Prestbakken sier det er lenge til de kan konkludere noe i saken.

Foto: Kjell-Olav Nordberg / NRK

Derfor blir samtalene på denne taleregistratoren viktig for etterforskningen, forklarer etterforskningsleder Ivar Prestbakken i Fredrikstad-politiet. Fra før av har allerede kapteinen innrømmet at han navigerte feil.

–Vi jobber nå med å tolke opptakene på denne taleregistratoren. I tillegg er det fortsatt flere personer som skal avhøres. Det er langt fram før vi kan konkludere og sende saken over til vurdering om hvem som eventuelt kan stilles til strafferettslig ansvar, sier Prestbakken.

Prestbakken mener de begynner å få en relativt god oversikt over hva som har skjedd, og forteller at de i tillegg til å tolke opptakene fra taleregistratoren arbeider med å hente inn lokale og sentrale instrukser og forskrifter.

Det vil ta litt tid, men når den nødvendige informasjonen er på plass vil det vurderes opp mot avhørene.

LES OGSÅ:

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Oljeskadde fugler

Konsekvensene av grunnstøttingen er blitt store.

Foto: Carl Erik Kilander / SNO

Vil få konsekvenser

Grunnsøtingen har fått enorme konsevenser for den norske kysten, med oljesøl i både Østfold, Vestfold, Telemark, Agder, men hva de som eventuelt blir holdt til ansvar kan vente seg kan ikke politiet si noe om:

– Det er ikke tekniske feil på skipet, og det meste tyder på menneskelig svikt. Hva følgene blir for de ansvarlige er veldig vanskelig å si før vi har avsluttet etterforskningen, men dette får jo adskillig større konsekvenser enn når du rygger ut av garasjen din og i et uoppmerksomt øyeblikk rygger på en lyktestolpe, for å si det sånn.