Hopp til innhold

Går i rette med egen statsråd

– Det er uholdbart om en grensebane må vente med å bygges til etter 2030, sier fylkesvaraordfører Per Inge Bjerknes.

Per Inge Bjerknes og tog

Fylkesvaraordfører Per Inge Bjerknes i Østfold håper hans egen statsrådskollega får øynene opp for å se på grensebanen mot Sverige før 2030.

Foto: Senterpartiet/Rainer Prang/NRK

Denne uka sa samferdselsminister Marit Arnstad fra Senterpartiet at dobbeltsporet må bygges fra Oslo og utover, og at en videreføring mot Sverige først kan skje etter at banen er ferdig til Halden.

Det vil si at oppstart av en dobbeltsporet bane videre mot Sverige først kan skje etter 2030. Samtidig viser Vegvesenets prognoser at E6 vil være sprengt av tungtrafikk lenge før det.

Per Inge Bjerknes, som er Senterpartiets fylkesvaraordfører i Østfold, er glad for at intercitybanen skal bygges til Halden innen 2030, men går i rette med sin egen statsråd på fortsettelsen.

Samferdselsminister Marit Arnstad

Samferdselsminister Marit Arnstad sa denne uka at en videreføring av jernbanen mot Sverige må vente til etter 2030.

Foto: Lars Håkon Pedersen / NRK

– Jeg er sikker på at Marit Arnstad har god oversikt over godsproblematikken, og vet at hun har varslet en egen godsstrategi. Nå må vi få fram viktigheten av at strekningen Halden-Öxnered blir godt prioritert i den strategien, sier Bjerknes.

Svensk for det meste

Strekningen, som er en "missing link" i togplanene i de to landene, ligger for det meste i Sverige. Der har man ingen hast med å bygge ut, og vil heller prioritere jernbane rundt de store byene.

Per Inge Bjerknes mener vi først må vise på norsk side at vi mener alvor.

– Vi må først feie for egen dør og komme i gang med egne planer, og så argumentere overfor svenskene om at de er tjent med å få en skikkelig jernbaneforbindelse mot sin viktigste handelspartner, nemlig Norge, sier han.