Det er Fredriksstad Blad som først omtalte forsinkelsene i veiutbyggingen av firefeltsvei mellom Torsbekkdalen og Alvim i Sarpsborg. Det er planlegging som fører til forsinkelsene, opplyser Statens vegvesen.
Bompenger forsinkes også
Disse forsinkelsene fører til at 11 bommer i Sarpsborg og fire i Fredrikstad først vil komme opp tidligst i 2020, skriver avisen tirsdag. Bommene er ment å være med å finansiere utbyggingen av Bypakke Nedre Glomma.
– Vi har vært klar over at det er en stor utfordring å holde tidsplanen. Grunnen for det er at statsråden har bestemt seg for å dele prosjektet opp i flere faser, mener fylkesordfører Ole Haabeth.
Den første fasen er strekningen Simo-Ørebekk i Fredrikstad på RV110, hvor rivearbeidene på strekningen startet tidligere i år. De første bomstasjonene kommer etter planen i 2017, på denne strekningen.
Fylkesordføreren frykter at forsinkelsene i fase 2, utbygging til firefeltsvei i Sarpsborg, vil føre til videre trafikkaos på strekningene.
– Det går ut over fremkommeligheten, også for kollektivtrafikken. Så når bussen står i den samme køene som bilene, så er det ikke så attraktivt å ta bussen.
– Vi jobber nå for at utbygging skal skje så raskt som mulig, sier Haabeth.
For høyt ambisjonsnivå
Leder av samferdselskomiteen i Østfold fylkeskommune, Olav Moe, synes forsinkelsene er beklagelig.
– Det kan jo tenkes at ambisjonsnivået på fremdrift var litt for høyt, sier Moe videre.
– Jeg er litt overrasket over at temaet kommer opp nå. Vi hadde jo forventa at utbyggingen skulle kjøres som planlagt.
I løpet av oktober er det nytt møte i styringsgruppen for utbyggingen av bypakken. Olav Moe håper de får mer informasjon i møtet for å se hva de kan gjøre med forsinkelsene av utbyggingen.