Hopp til innhold

Flaskehals kan bli enda trangere

Her er lista over tiltak som skal få oss til å bruke mindre bil i Nedre Glomma.

St. Croix

I dag går det 2 + felt fra rundkjøringen ved broa, men det kan bli aktuelt å forlenge feltet helt fra St. Croix-krysset.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Nedre Glomma har fått 215 millioner kroner i belønningsmidler fra staten til satsning på kollektiv, gang og sykkel. Nå er en liste over tiltak foreslått som skal sikre enda flere penger til bedring av trafikksituasjonen i Sarpsborg og Fredrikstad.

Forsterker fergetrafikken

Torsdag la Trine H. Nygaard, overingeniør i By- og næringsutviklingsavdelingen i Fredrikstad kommune, frem status for formannskapet.

  • Målene med tiltakene er å at det skal bli bedre framkommelighet, miljø og helse i avtaleperioden.
  • 0-vekst i personbiltrafikken med utgangen av 2013 som referansetidspunkt
  • Antall kollektivreiser, gang- og sykkelreiser skal øke på bekostning av reiser med privatbil.

For Fredrikstad betyr det å forsterke utvikling med fergetrafikken, satse videre på sykkel og legge til alternativer til bilen når bomringen kommer.

Et av tiltakene som forslås er et 2 + felt helt fra St. Croix-krysset og over Fredrikstadbroa. I dag går feltet fra rundkjøringen ved broa på vestsiden, men det nå kan bli enda lenger - helt fra St. Croix-krysset, som i dag er en flaskehals.

Nygaard kunne fortelle formannskapet at det er noe Statens vegvesen ser nærmere på.

82 millioner til kollektivtransport

Det skal blant annet brukes over åtti millioner kroner på å bedre fremkommeligheten og tilgangen til buss.

Slik skal pengene fordeles:

  • 6 mill kr til Nedre Glommakort – rabatt på arbeidsreiser fra 2015
  • 6 mill kr til sanntidsinformasjon
  • 10 mill kr til framkommelighet på fv 109
  • 40 mill kr til frekvensøkning på Glommaringen i rushtid (7,5 min)
  • 19,8 mill kr til ferge
  • 10 mill kr ny ferge i 2014
  • 2 mill til drift i 2014
  • 2,6 mill til drift i 2015, 2016, 2017



Slik skal vi bruke mindre bil

44 millioner kroner skal brukes på såkalte bilrestriktive tiltak i Nedre Glomma. Her er forslagene så langt:

Fredrikstad

  • 6 mill utrede, planlegge og etablere bussvei mellom Ambjørnrød – Gluppe 2017
  • 0,2 mill sykkelfelt i Ferjestedsveien 2015
  • 0,4 mill til sambruksfelt St.croix – Brønneløkkveien i 2014

Felles

  • 0,6 mill til å utrede felles regional parkeringspolitikk i 2015
  • 2 mill til sykkelparkering på bekostning av bil 2017
  • 3,8 mill mindre tiltak for prioritering av buss

Sarpsborg

  • 3 mill for tilrettelegging for buss og sykkel i Pellygata 2015
  • 3 mill til kollektivprioritering i lyskryss 2016
  • 9 mill Sykkel i sentrum
  • 1 mill til innføre vedtatt p-politikk i sentrum (boligsone)
  • 15 mill til oppgradering av gågata

Status for bypakkene

Målet er å få realisert bompengeordningen i Fredrikstad i 2017

Den foreløpig status er at bypakka skal behandles i Stortinget våren/sommeren neste år, men før det skal det kvalitetssikres, sørges for garantisstillelse i bystyrene før jul og spesifisere nærmere hva som legges i drift av kollektivsystemer.