Vei og bane skal bygges ut og bompengeavgifter skal reduseres. Dette er et par av punktene i samarbeidsavtalen mellom de borgerlige partiene som danner grunnlaget for den nye blå-blå regjeringen.
To punkter som er av vesentlig betydning for Østfold.
– En tung sak å svelge
I avtalen står det at andelen bompenger i nye prosjekter reduseres. En formulering fylkesleder i Frp Leif Eriksen er ikke helt fornøyd med.
– Det kunne vært litt bedre enn det vi leser her. Men nå er det sånn at om vi skal gå i forhandlinger må vi gi og ta. Det må alle partier godta.
– Dette er en tung sak for Frp å svelge, sier han videre.
Men Eriksen vil fortsatt kjempe mot bomringen i Nedre-Glomma regionen.
– Det er ikke en umulighet å stoppe bomringen. Saken skal ikke behandles før i 2014, og vi kommer til å jobbe sterkt imot det frem til den avgjørelsen kommer, så vi kanskje kan stoppe den.
- Les også: – Dette er en historisk dag for Frp
Skal legge trykk på jernbane
Fylkesleder Tage Pettersen sier at de skal jobbe for fortgang i jernbaneplanene.
Foto: NRKDen nye regjeringen skal jobbe for samferdsel og blant annet tog gjennom Østfold. Det har også vært den viktigste saken for østfoldvelgerne i valgkampen.
Fylkesleder i Høyre, Tage Pettersen, mener det er gode nyheter for østfoldingene.
– De fire partiene har sagt at det skal brukes mer penger på samferdsel enn det som ligger i den nye vedtatte transportplanen. Det inkluderer også selvfølgelig banebygging, sier Pettersen.
Men når banen skal stå klar vil han foreløpig ikke si.
– Jeg kan love at vi skal legge et trykk fra Østfold i forhold til å forsøke å forsere dette. Men jeg kan ikke love noe på vegne av en fremtidig regjering, sier Pettersen.
– Vi har sagt at vi skal bygge så fort som mulig, og senest innen 2030 til svenske grensa. Med de lovnadene som nå ligger i samarbeidsplattformen skal vi pushe det ytterligere fra Østfolds side.