Vei og bane skal bygges ut og bompengeavgifter skal reduseres. Dette er et par av punktene i samarbeidsavtalen mellom de borgerlige partiene som danner grunnlaget for den nye blå-blå regjeringen.
To punkter som er av vesentlig betydning for Østfold.
– En tung sak å svelge
I avtalen står det at andelen bompenger i nye prosjekter reduseres. En formulering fylkesleder i Frp Leif Eriksen er ikke helt fornøyd med.
– Det kunne vært litt bedre enn det vi leser her. Men nå er det sånn at om vi skal gå i forhandlinger må vi gi og ta. Det må alle partier godta.
– Dette er en tung sak for Frp å svelge, sier han videre.
Men Eriksen vil fortsatt kjempe mot bomringen i Nedre-Glomma regionen.
– Det er ikke en umulighet å stoppe bomringen. Saken skal ikke behandles før i 2014, og vi kommer til å jobbe sterkt imot det frem til den avgjørelsen kommer, så vi kanskje kan stoppe den.
- Les også: – Dette er en historisk dag for Frp
Skal legge trykk på jernbane
Den nye regjeringen skal jobbe for samferdsel og blant annet tog gjennom Østfold. Det har også vært den viktigste saken for østfoldvelgerne i valgkampen.
Fylkesleder i Høyre, Tage Pettersen, mener det er gode nyheter for østfoldingene.
– De fire partiene har sagt at det skal brukes mer penger på samferdsel enn det som ligger i den nye vedtatte transportplanen. Det inkluderer også selvfølgelig banebygging, sier Pettersen.
Men når banen skal stå klar vil han foreløpig ikke si.
– Jeg kan love at vi skal legge et trykk fra Østfold i forhold til å forsøke å forsere dette. Men jeg kan ikke love noe på vegne av en fremtidig regjering, sier Pettersen.
– Vi har sagt at vi skal bygge så fort som mulig, og senest innen 2030 til svenske grensa. Med de lovnadene som nå ligger i samarbeidsplattformen skal vi pushe det ytterligere fra Østfolds side.