Hopp til innhold

– Bidrar til korrupsjonsmistanker

Antikorrupsjons-organisasjonen Transparency International er ikke imponert over håndteringen av den påståtte smøresaken i Fredrikstad kommune.

Gro Skaaren-Fystro, spesialrådgiver i Transparency International Norge

Gro Skaaren-Fystro, spesialrådgiver i Transparency International Norge, liker dårlig at Østfold kommunerevisjon ikke får utført jobben sin i denne saken.

Foto: NRK/Jannecke Sanne Normann

Det bidrar til korrupsjonsmistanker når firmaer nekter Østfold kommunerevisjon adgang til informasjon om angivelige smøreturer.

Det mener antikorrupsjons-organisasjonen Transparency International.

LES OGSÅ:

I snart ett år har et granskningsutvalg prøvd å finne ut om kommuneansatte i Fredrikstad var på en slik tur til Danmark i 2008, sammen med flere firmaer som leverer tjenester til kommunen.

Men både kommunen og de involverte firmaene har nektet å bidra med opplysninger til revisjonen, og nå står granskningen i stampe.

Ola Storli (H) i Kontrollutvalget har tidligere sagt at han er sjokkert over at informasjon ikke utleveres. Ordfører Eva Kristin Andersen mener det er uakseptabelt at revisjonen ikke får svarene de trenger fra administrasjonen.

– Ikke lønnsomt

Nå får beggge støtte av spesialrådgiver Gro Skaaren-Fystro i Transparency International.

– Jeg synes det er veldig synd at dokumentene ikke ble utlevert med en gang. Da kunne man kanskje ha avkreftet mistanker om smøring og korrupsjon. Det lønner seg aldri å holde tilbake informasjon i slike saker, sier hun til NRK.no.

Transparency International er en uavhengig organisasjon som har som hovedmål å bekjempe korrupsjon.

Skaaren-Fystro liker dårlig at Østfold kommunerevisjon ikke får utført jobben sin i denne saken.

– Revisjon er nødvendig som et kontrollsystem for offentlige organger. Men nå får ikke revisjonen gjort jobben sin på en skikkelig måte. I tillegg er det viktig at skattebetalerne får vite hva pengene går til, sier hun.

– Dårlig signal

At Fredrikstad kommune ikke har redegjort for hvilke etiske retningslinjer de følger for slike turer, mener hun er et helt feil grep.

– Det sender ut et dårlig signal. Folk kan begynne å lure på om de overhodet har et regelverk. Det beste er å vise omverdenen hvordan man jobber. Dette er ingen god reklame, sier Skaaren-Fystro.