Hopp til innhold

100 piratdrosjer i Fredrikstad

Piratdrosjene øker aktivitetene over hele Østfold i julebordssesongen. Verst er det i Nedre Glomma, og i Fredrikstad alene er det minst 100 piratdrosjer.

Pirattaxi

Politiet advarer på det sterkeste mot å bruke piratdrosjer. Foruten at selve transporten er ulovlig er det mye annen kriminalitet knyttet til piratdrosjevirksomheten. - Du har heller ingen garanti for at føreren har førerkort eller ikke er ruset, og at bilen er i teknisk god stand, sier politioverbetjent Øyvind Nilsen til NRK.

Foto: NRK

- Vi er på farta hele tiden med bilene våre, og ser piratene kjøre i ett sett i helgene, sier Bent Skogli, som er leder for Norges Taxiforbund, avdeling Østfold til NRK.

Problemet med piratdrosjer er kraftig økende i Moss, men aller verst er det i Nedre Glomma, og særlig i Fredrikstad mener drosjeeierne.

- Det er rundt 100 piratdrosjer i Fredrikstad alene, sier Bent Skogli.

Politioverbetjent Øyvind Nilsen ved ordensavdelingen på Fredrikstad politistasjon bekrefter drosjeeiernes observasjoner av antallet piratdrosjer.

- Antallet piratdrosjer som drosjenæringen estimerer, sammenfaller med politiets vurderinger, sier Nilsen til NRK.

Bent Skogli, leder i Norges Taxiforbund, avd. Østfold

Bent Skogli i Norges Taxiforbund mener politiet gjør for lite for å demme opp for piratdrosjevirksomheten.

Foto: Rainer Prang / NRK

For få aksjoner mot piratene

- Politiet gjør for lite for å stoppe piratdrosjene i Østfold. Det mener Bent Skogli.

Over hele fylket øker piratdrosjene sin aktivitet før jul, og Skogli mener at en aksjon i Fredrikstad-området tidligere i år nettopp viser at når politiet er offensive, så forsvinner piratene.

- Politiet må bruke ressurser. Ved Fredrikstad-aksjonen i høst ble flere av piratene satt ut av spill, og forsvant. Men når piratene nå ser at politiet prioriterer annen aktivitet, da kommer de tilbake, sier Skogli.

Øyvind Nilsen sier det er ressurskrevende å følge opp piratvirksomheten, og at politiet innenfor de ressursrammene de har, forsøker å holde lov og orden i bybildet i helgene, og at kontrollvirksomheten mot piratdrosjene kan havne i bakevja.

- Det er en krevende prosess å følge piratdrosjenæringen. Det er også krevende å føre beviser mot de som driver ulovlig drosjevirksomhet, sier han.

Nilsen sier at han verken kan love økt intensitet i aksjonene mot drosjepiratene fremover mot jul, eller at piratene skal få være i fred.

- Denne ulovlige virksomheten ønsker vi bort, og de som driver med piratdrosjevirksomhet skal ikke føle seg for trygge, sier Nilsen til NRK.

Knyttes til annen kriminalitet

Drosjenæringen kjører det remmer og tøyler holder i helgene, og har alt sitt materiell ute på veiene. Allikevel er det et marked for piratene.

- Dette dreier seg ikke om kompiskjøring. Vi ser drosjepiratene komme igjen og igjen for å hente nye mennesker gang etter gang i løpet av kvelden, sier Bent Skogli, som er forundret over at folk ikke tar advarslene om at det kan være forbundet med fare å ta piratdrosje.

Foruten at selve kjøringen er ulovlig knyttes piratdrosjene til annen kriminell aktivitet som ran og voldekt, samt en rekke andre ulovlige forhold.

Med de kriminelle forhold som avdekkes rundt piratdrosjenæringen er det all grunn til å advare folk mot å ta piratdrosjene, sier politioverbetjent Øyvind Nilsen.

- Det er trolig store mørketall her, som aldri politiet får kunnskap om. Man må være klar over at når man setter seg i en piratdrosje så har man heller ingen garanti for at bilen er i teknisk god stand, at føreren har førerkort eller at føreren ikke er ruset, sier Nilsen til NRK.