Hopp til innhold

Refser Statens vegvesen for å være inkonsekvent

Trøgstads ordfører mener Vegvesenet sier nei til trafikksikring langs riksvei 22, men godkjenner samme type tiltak andre steder.

Ole André Myhrvold

Trøgstads ordfører krever nye behandling av trafikktiltak ved Skjønhaug og Båstad, og viser til det han mener er inkonsekvent saksbehandling i Statens vegvesen.

Foto: Anne Ognedal

Ordfører Ole André Myhrvold og andre lokale politikere har lenge jobbet for å få bygget fotgjengerfelt i Båstad og for å få satt farten ned til 60 km/t utenfor Skjønhaug sentrum. Statens vegvesen har sagt nei, fordi de mener tiltakene vil skape en kunstig trygghet.

Noe Myhrvold fnyser av, og krever ny runde saksbehandling.

– Holder ikke vann

– Når jeg da ser andre steder i landet og i fylket hvor man får fotgjengerfelt og nedsatt fartsgrense på steder som er mindre tettbebygd og mindre trafikkert, da holder ikke dette vann, konstaterer Trøgstads ordfører.

– Fartsgrensene skal respekteres, og det er også et viktig signal til de som ferdes i bil om at det her er mye trafikanter. Det skal man ta hensyn til, sier Myhrvold.

Myhrvold bruker en veistrekning fra Alvdal i Hedmark som ett eksempel. Der har vegvesenet anbefalt liknende tiltak som han ønsker seg i Trøgstad.

– Jeg mener dette er sammenlignbart med de to tiltakene Vegvesenet ikke vil gjennomføre hos oss, med den argumentasjon om at det vil gi kunstig trygghet for trafikantene.

Behandler alle saker likt

Anklagene om forskjellsbehandling avvises i Statens vegvesen, Region Øst.

– I Båstad sentrum har ikke vi sett at kriteriene for å anlegge gangfelt er til stede, sier seksjonssjef Elisabeth Bechmann.

– Jeg kjenner ikke den saken i Alvdal, om det er snakk om et ulykkespunkt eller om det er andre grunner til endringer der. Så vi forholder oss til de kriterier vi har fått, og sørger for at det er en lik håndtering og holdning til fartsgrenser i Østfold.

Hun utelukker likevel ikke at vegvesenet vil gjøre en ny vurdering av tiltakene i Trøgstad.