Senter for Atferdsforskning gjennomførte i juni en landsdekkende undersøkelse for å tolke skolemiljøet ved norske skoler. Spørsmålene har fått lærerne ved Spetalen Barneskole i Råde til å reagere.
Spurte om foreldrenes økonomi
I juni like før skoleslutt var Spetalen skole en av 6 skoler i Østfold, som deltok i undersøkelsen.
Det ble vanskelig for elevene helt ned i tiårsalderen å svare på hvor høy utdannelse foreldrene hadde, og om familien har god økonomi.
Frustrerte og triste barn
- Det var ingen god følelse for de som visste at familien har dårlig råd å svare på slike spørsmål.
De ble frustrerte og spurte meg for eksempel om man har god økonomi hvis man har råd til å dra på Tysenfryd, eller om mamma som jobber i butikk har høy utdannelse, forteller Ødegård.
Viktig informasjon
Barneombud Reidar Hjermann tror ikke barna tok skade av spørsmålene. ( Foto: Arkiv )
Målet med undersøkelsen er å kartlegge miljøet ved skoler i Norge, og nestleder i Senter for Atferdsforskning, Grete Vaaland, sier at dette er viktig informasjon for å vite noe om livssituasjonen til elevene.
- Disse spørsmålene er en liten del av en undersøkelse som kartlegger svært vesentlige forhold i skolen. Men det er selvfølgelig dumt hvis noen synes det var ubehagelig å svare, sier Vaaland.
Skjønner reaksjonene
Barneombud Reidar Hjermann tror ikke spørsmålene i undersøkelsen var skadelige for barna, men han forstår at spørsmålene kan virke krenkende for noen.
- I forskningens navn må man noen ganger klyve over de enkeltes grenser, men dette er nok ikke ksadelig for barna. Noen av foreldrene kan kanskje ha følt seg krenket av spørsmålene, noe jeg godt kan forstå, men noen skade har det nok ikke gjort.