Schibsted ASA, Aftenposten AS, Bergens Tidende AS, Fædrelandsvennen AS og Stavanger Aftenblad ASA startet i 2006 arbeidet med å gjennomføre en eiermessig integrasjon av partenes medievirksomhet gjennom dannelsen av et nytt børsnotert mediekonsern - Media Norge.
For sterk posisjon
Like før jul 2006 vedtok styrene i de ulike foretakene å delta i det videre arbeidet med etableringen. Deltakelsen ble videre vedtatt på ekstraordinær generalforsamling 15. februar 2007.
Medietilsynet ga ut et høringsnotat 24. april 2007, hvor tilsynet konkluderte med at sammenslåingen førte til at Schibsteds ville få en for sterk posisjon i det norske avismarkedet.
Medietilsynet mottok 13 høringssvar i høringsrunden, men har ikke funnet nye momenter i høringsrunden som har ført til at tilsynet vil endre sin konklusjon fra høringsnotatet, skriver tilsynet i en pressemelding.
Medietilsynet har derfor sendt et varsel til partene der tilsynet opplyser at de griper inn mot Schibsteds oppkjøp i forbindelse med etableringen av Media Norge.
Partene inviteres videre til å uttale seg i saken og komme med et forlag til minnelig løsning.