- Jeg tror at vi kommer til å se at det ikke nødvendigvis er norskt mannskap på alle flyruter i Norge. Det er en naturlig følge av den tøffe konkurransen i luftfarten,
Hvor raskt det vil gå, er vanskelig å si, sier professor ved Norges Handelshøyskole Siri Pettersen Strandenes.
Polsk mannskap
Mellom København og Kina benytter SAS kinesiske flyvertinner.
Mens flyselskapet Norwegian på fredag kunngjorde at de oppretter en egen base i Polen, og har søkt etter polske piloter og kabinpersonell.
Disse skal operere de nye polske rutene Norwegian satser på, blant annet mellom Warszawa og Barcelona, Nice og Alicante.
Norske kabinansatte og piloter med norske lønninger hadde blitt altfor dyrt.
- Det ville være helt uhensiktsmessig å fly med norsk besetning ut og inn fra Warsawa. Det ville vi ikke ha hatt kostnadsnivå til å greie, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian.
Rutene er beregnet på polske reisende i lavprissegmentet. I Polen vil de konkurrere med det store flyeselskapet LOT, Polskie Linie Lotnicze, som foruten innenrikstrafikk har 41 destinasjoner til 39 land.
Kjos mener Polen greit kan bli et transittpunkt for nordmenn som vil til europeiske steder. Norwegian har daglige avganger mellom Oslo og Warsawa i tillegg at de flyr til Krakow og Gdansk.
Disse rutene skal fortsatt betjenes med norsk mannskap.
- Konkurransen fra lavprisselskapene gjør at det er et kostnadspress på de tradisjonelle selskapene. Og i den grad det er mulig vil de prøve å få redusert kostandene, som ved å bruke billig arbeidskraft, der de får muligheten til det, sier professor Siri Pettersen Strandenes.