Kurvene pekte både opp og ned da Bjørn Kjos presenterte selskapets resultat for 4. kvartal (Foto: Ørn E. Borgen / SCANPIX )
– Men vi hadde en formidabel økning i passasjertallet, sa
administrerende direktør og største eier i Norwegian, Bjørn Kjos, da han i dag la fram resultatet av virksomheten i 2004.
Han innrømmet også at priskrigen med SAS har kostet mange penger.
- Men det gjelder også konkurrentene, la han til.
Kjos hadde ventet overskudd i Norwegian i fjor, men priskrig og høye drivstoffpriser knuste forhåpningen.
Han regner ikke med at det inneværende året vil føre til en lignende priskrig, selv om det kan bli priskrig på enkelte ruter.
Uten priskrig og andre uforutsette forhold, regner Kjos med at selskapet i år vil gå i pluss, selv om det første kvartal vil gi underskudd, noe som blant annet skyldes at to nye fly som skal settes i drift.
Senker kostnadene
– Men vi er avgjort kommet for å bli, svarer Kjos på NTBS spørsmål om han frykter å lide samme skjebne som Color Air som i sin tid måtte gi seg i konkurransen med SAS og Braathens.
Color Air hadde for liten kapasitet og et kostnadsnivå på linje med sine konkurrenter og kunne derfor ikke overleve, mener Kjos.
Og et er på kostnadssiden at Norwegian skal kunne hente inn det som trengs for å konkurrere og overleve på markedet.
Kostnadene har vært redusert kraftig siden selskapet ble satt i drift, og kostnadsnivået er nå på linje med et lavprisselskap som Easyjet, med andre ord i verdenstoppen. Og i år skal kostnadsnivået kappes med ytterligere 15 prosent.
– Vi skal greie å drive på et kostnadsnivå som er på halvparten av våre konkurrenters. Flyr SAS en rute for 1.000 kroner, skal vi klare det for 500 kroner, sier Kjos.
2 millioner passajerer
Nesten 2,1 millioner passasjerer reiste med Norwegian i fjor, og det er en økning på 68 prosent sammenlignet med året før da passasjertallet var på vel 1,2 millioner, og også i 2005 regner Kjos med en økning i passasjertallet.
Veksten i innenlandsmarkedet for flytrafikk vil bare vokse marginalt, men på utenlandsmarkedet vil det bli vekst, og Kjos tror på en pen økning for Norwegian internasjonalt.
Samarbeidet med flyselskapet Sterling gir Norwegian muligheter til å åpne nye ruter, og av dem skal det åpnes 10 stykker i løpet av året, blant annet til storbyer i Europa som Krakow i Polen.