Norwegian har satt i gang en voldsom ruteekspansjon, ikke minst på utlandet. (foto: Scanpix)
Det er knyttet stor spenning til offentliggjøringen tirsdag morgen av lavprisselskapet Norwegians resultat i årets første kvartal.
Ser man på de statistiske data som allerede foreligger, finner man at det er god oppslutning om selskapets ruter både innenriks og til utlandet. De er priset lavt for å være konkurransedyktige mot både norske og utenlandske konkurrenter, og kabinfaktoren – prosenten av solgte seter i hvert fly – har økt fra 55 til 65 prosent.
Økonomisk forsvarlig?
Det store spørsmålet er imidlertid om miksen av de billigste billetter og de ikke helt billige billettene er slik at driften er økonomisk forsvarlig.
Kvartalsregnskapet er gjort opp før SAS Braathens kom med sine billigbilletter – i Sør-Norge fra kr. 323 – og Norwegians svar med priser ned til kr. 198 på de samme rutestrekninger.
2004 i plussAdministrerende direktør Bjørn Kjos har tidligere uttalt seg optimistisk om at 2004 totalt sett skal bringe overskudd. Det var før han kjente SAS Braathens prisnivå, men han tok trolig priser rundt et slikt nivå i betraktning da han uttrykte håp om 2004-resultatet.
Spørsmålet er trolig nå om de resultater som er oppnådd de tre første måneder i år, gir svar på om ytterligere prisnedgang fra annet kvartal er forsvarlig uten at man brekker ryggen.
Norwegian har satt i gang en voldsom ruteekspansjon, ikke minst på utlandet. Jo flere passasjerer man får inn i et fly der kapitalutgifter, drifts- og lønnsutgifter er gitt, jo større er muligheten til å tjene penger.
Kjos mener at trafikken i annet og tredje kvartal bør bli så stor med Norwegians fly at det er i dette tidsrom mulighetene for et positivt resultat på bunnlinjen ligger.
Norwegian hadde i 2003 et underskudd på 43 millioner kroner, mot 55 millioner året før. Siden har selskapet hentet inn 250 millioner kroner i en emisjon.
Konkurransetilsynet
Bjørn Kjos er lite lysten på å bruke for mye av disse pengene til den daglige drift i 2004. Derfor reagerte han 3. mai sterkt på det prisnivå SAS Braathens presenterte med virkning fra 12. mai. Han mener at SAS-selskapet kutter sine egne priser for å knekke det norske lavprisselskapet.
Investorene reagerte instinktivt på Kjos’ uttalelser med å sende kursen på Norwegian-aksjen ned. Den har gjennomgående holdt et lavt nivå. Fra å ha hatt en toppnotering på 32 kroner var den mandag nede på 12,70.
Konkurransetilsynet har helt siden Braathens ble søster med Scandinavian Airlines og Widerøe i SAS-gruppen, vist rutinemessig interesse for de priser selskapene presenterer i markedet i forhold til konkurranseloven.
Denne interesse er forsterket etter at SAS Braathens ble dannet som SAS’ norske lavprisselskap. Seksjonssjef Eivind Kloster-Jensen i Konkurransetilsynet sier til NTB at etaten ennå ikke har trukket noen konklusjoner om SAS Braathens prisnivå.