Hopp til innhold

Redningspakken til verftene er klar

Regjeringen legger nå frem sine tiltak for hvordan den kriserammede verftsindustrien skal hjelpes. Garantiinstituttet for eksportkreditt styrkes med 10 milliarder kroner.

Jens Stoltenberg

Statsminister Jens Stoltenberg og hele seks statsråder presenterer idag tiltakspakken for verftsindustrien.

Foto: Bjørn Sigurdsøn / Scanpix

Ikke mindre enn 6 statsråder i tillegg til statsminster Jens Stoltenberg presenterer i ettermiddag tiltakspakken for verftsindustrien på statsministerens kontor. I tillegg er representanter for næringsorganisasjonene og virkemiddelapparatet til stede.

Næringen har tidligere varslet at halvparten av norske verft står uten oppdrag sommeren 2010.

– Dette er en helhetlig og god pakke som vil bidra til utviklingen av en konkurransedyktig næring, og dermed legge grunnlaget for fremtidige arbeidsplasser, sier statsminister Jens Stoltenberg i en pressemelding.

Tiltakene skal være utformet i tråd med OECD- og EØS- regelverket for støtteordninger.

LES OGSÅ: - Krise for verftsindustrien

LES OGSÅ: Giske varsler tiltak overfor verftene

Dette er hovedpunktene i tiltakspakken:

  • Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK) tilføres 10 milliarder kroner, og reglene for tildeling endres.
  • Rammen for innovasjonslån gjennom Innovasjon Norge økes med 200 millioner kroner
  • 175 millionar skal øremerkes forsking og utvikling
  • Forlenging av næringslivets NOx-fond
  • Det skal opprettes 25 såkalte maritime industri-inkubatorer gjennom SIVA
  • Bedre støtteordninger for små og mellomstore eksportrettede bedrifter

LES OGSÅ: Industriens ordrereserver krymper

LES OGSÅ: Fryktar total verftkollaps

– Handling nå kan være avgjørende for at Norge også i framtiden kan opprettholde sin posisjon som internasjonalt ledende maritim- og offshoreleverandør, sier Stoltenberg.

17 av 29 verft uten oppdrag fra nyttår

Slik det ser ut i dag, vil 17 av 29 skipsverft stå uten ordre fra nyttår. Det ventes permitteringer og oppsigelser med fare for tap av kritisk kompetanse i bedrifter og lokalsamfunn, skriver statsministeren i pressemeldingen.

Det var i fjor høst verftsnæringen i møte med næringsminister Trond Giske varslet at det gikk mot full krise i verftsnæringen.

Antall nykontraheringer av skip falt med 90 prosent innen internasjonal skipsbygging fra 2007 til første halvår 2009, mens de store utfordringene for verftsindustrien ventes å komme inneværende år og i 2011 og 2012.

– Maritim og offshorenæringene er viktige for verdiskaping og sysselsetting i Norge, spesielt langs kysten. Dette er en tiltakspakke som skal bidra til innovasjon, bevare kompetanse og omstilling, sier nærings- og handelsminister Trond Giske i en pressemelding.

Problemet er at det er overkapasitet både i shippingflåtene og hos skipsverftene.

Lederne for de statlige institusjonene Eksportfinans, Innovasjon Norge og GIEK, ble i fjor høst bedt om å gi råd om hvorvidt de norske rammebetingelsene og finansieringsordningene var fleksible nok i forhold til konkurransesituasjonenen med andre land - og svaret på inspillene kommer altså i dag.

LES OGSÅ: - Vi har vært ute i hardt vær før