Ikke mindre enn 6 statsråder i tillegg til statsminster Jens Stoltenberg presenterer i ettermiddag tiltakspakken for verftsindustrien på statsministerens kontor. I tillegg er representanter for næringsorganisasjonene og virkemiddelapparatet til stede.
Næringen har tidligere varslet at halvparten av norske verft står uten oppdrag sommeren 2010.
– Dette er en helhetlig og god pakke som vil bidra til utviklingen av en konkurransedyktig næring, og dermed legge grunnlaget for fremtidige arbeidsplasser, sier statsminister Jens Stoltenberg i en pressemelding.
Tiltakene skal være utformet i tråd med OECD- og EØS- regelverket for støtteordninger.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Dette er hovedpunktene i tiltakspakken:
- Garanti-instituttet for eksportkreditt (GIEK) tilføres 10 milliarder kroner, og reglene for tildeling endres.
- Rammen for innovasjonslån gjennom Innovasjon Norge økes med 200 millioner kroner
- 175 millionar skal øremerkes forsking og utvikling
- Forlenging av næringslivets NOx-fond
- Det skal opprettes 25 såkalte maritime industri-inkubatorer gjennom SIVA
- Bedre støtteordninger for små og mellomstore eksportrettede bedrifter
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
– Handling nå kan være avgjørende for at Norge også i framtiden kan opprettholde sin posisjon som internasjonalt ledende maritim- og offshoreleverandør, sier Stoltenberg.
17 av 29 verft uten oppdrag fra nyttår
Slik det ser ut i dag, vil 17 av 29 skipsverft stå uten ordre fra nyttår. Det ventes permitteringer og oppsigelser med fare for tap av kritisk kompetanse i bedrifter og lokalsamfunn, skriver statsministeren i pressemeldingen.
Det var i fjor høst verftsnæringen i møte med næringsminister Trond Giske varslet at det gikk mot full krise i verftsnæringen.
Antall nykontraheringer av skip falt med 90 prosent innen internasjonal skipsbygging fra 2007 til første halvår 2009, mens de store utfordringene for verftsindustrien ventes å komme inneværende år og i 2011 og 2012.
– Maritim og offshorenæringene er viktige for verdiskaping og sysselsetting i Norge, spesielt langs kysten. Dette er en tiltakspakke som skal bidra til innovasjon, bevare kompetanse og omstilling, sier nærings- og handelsminister Trond Giske i en pressemelding.
Problemet er at det er overkapasitet både i shippingflåtene og hos skipsverftene.
Lederne for de statlige institusjonene Eksportfinans, Innovasjon Norge og GIEK, ble i fjor høst bedt om å gi råd om hvorvidt de norske rammebetingelsene og finansieringsordningene var fleksible nok i forhold til konkurransesituasjonenen med andre land - og svaret på inspillene kommer altså i dag.
LES OGSÅ: