Forklaringen er ny ledelse og ny strategi i mediekonsernet.
Den nye konsernsjefen Rolv Erik Ryssdal varslet fredag
kostnadskutt og konsentrasjon mens forgjengerens ledelse har
vært knyttet sterkt til oppkjøp og ekspansjon, særlig på nett.
Schibsted hadde i andre kvartal i år et resultat før skatt på
minus 92 millioner kroner, mot 253 millioner kroner i pluss i
samme kvartal i 2008.
LES:
Kraftig fall i annonseinntektene
Annonseinntektene har i første halvår falt med 19 prosent.
Driftsresultatet ble 184 millioner kroner en markant nedgang
fra samme periode i fjor da driftsresultatet var 422 millioner
kroner.
Schibsteds driftsinntekter for andre kvartal i år var på 2.996
millioner kroner, en markert nedgang fra andre kvartal i fjor,
da de var på 3.398 millioner.
Antall ansatte skal kraftig ned
Nå går selskapet inn for en vesentlig reduksjon i antall ansatte
i perioden fram til 2011. Dette skal skje i form av sluttpakker,
ansettelsestopp, bruk av avtalefestet pensjon og ved nedleggelse
av virksomhet.
Det vil framover være en målsetting for Schibsted i større
grad å konsentrere seg om det som er regnet som
kjernevirksomhet, skriver selskapet.
I tillegg vil det bli økt utsalgspris på noen produkter.
Slutt på oppkjøpene
Den nye strategien kommer etter at selskapets toppledelse med
Kjell Aamot, Birger Magnus og Jan Erik Knarbakk nå er erstattet
av Rolv Erik Ryssdal, Didrik Munch fra Media Norge og Torry
Pedersen fra VG.
Heretter skal det bli slutt med oppkjøpene, og markedslederne
skal prioriteres. For flere av selskapets virksomheter kan det
snart bety at de er ute av konsernet. I likhet med utviklingen i
andre medieselskap vil konsernledelsen heretter få sterkere
tilknytning til den operative virksomheten mens den store
Schibsted-staben trolig bli bygget noe ned.
Lyspunkter i mørket
Det finnes også lyspunkter i dagens regnskapstall. For Norge
økte inntektene i VG Multimedia, og stigende opplagsinntekter i
Aftenposten bidro i positivt. Men en betydelig nedgang i
rubrikkannonser i Aftenposten og regionsavisene og en nedgang i
opplaget til VG bidrar negativt.
Det samme gjør nedgangen for
stillingsannonser på nettstedet Finn.no.
Media Norge ble etablert som selskap 15. juni i år, og vil fra
og med tredje kvartal i år bli konsolidert som datterselskap i
Schibsted-konsernet.
Schibsted under Kjell Aamots ledelse har fått stor anerkjennelse
for sin nettsatsing hjemme og ute. Selv om 2008 blir et
tilbakeslagets år, er det bare oppkjøpet av det store europeiske
rubrikkannonseselskapet for noen år siden som har gitt konsernet
en virkelig smell. I Sverige og Norge går nettvirksomheten bedre
enn konkurrentenes, og mange har også stor tro på Media Norges
nettaktiviteter.