Norwegian skuffa over konkurrenten

- Helt forkastelig, sier Norwegian-sjefen etter at konkurrenten kjøpte opp alle billigbillettene flyselskapet hadde lagt ut på nett.

Video nsps_upload_2010_1_19_12_50_10_1049.jpg

Norwegianledelsen raser mot konkurrenten Cimber Sterling etter at selskapet kjøpte nesten 3.000 av Norwegians billigbilletter.

Norwegian feiret sitt nye rutetilbud København-Karup med å tilby sine kunder billige flybilletter til én krone stykket. De 3.000 billettene ble revet vekk på kort tid.

Senere viste det seg at det var Norwegians hardeste konkurrent, Cimber Sterling, som hadde kjøpt billettene, skriver Finansavisen .

Det ufine billettkjøpet skal ha vært et forsøk på å holde flyprisene oppe.

Skuffet over konkurrenten

Norwegians flypersonale forsto raskt at noe var galt da nesten ingen møtte opp på flyplassen kort tid før avgang. Norwegian-sjef Bjørn Kjos mener konkurrentenes opptreden er uakseptabel.

– Forretningsetisk så gjør du bare ikke slikt. Når ledelsen i et selskap prøver å hindre folk i å få kjøpt billigbilletter, så er jo det under enhver kritikk, sier Kjos til NRK.

Ifølge Finansavisen skal flere av billettene ha blitt bestilt med fiktive passasjernavn som Ms Bjørn Kjos og Mr Anders And , som er den danske Donald Duck.

Kjos vet ikke hvordan han vil gå videre med hendelsen. Men én ting er sikkert, han skal i hvert fall ikke synke ned på Cimber Sterlings nivå.

- Dette er på et så lavt nivå at det er helt forkastelig. Slik oppførerer du deg bare ikke mot konkurrenter, sier han.

– Forbud mot sjikane

I går ettermiddag hevda Cimber Sterling at de ikke kjente til hendelsen. Nå har de imidlertid ledelsen gått ut og kommentert billettkjøpet.

– Vi har sagt til våre medarbeidere at de ikke får kjøpe kampanjebilletter som skal brukes hos konkurrenter som Norwegian, sier administrerende direktør, Jacob Krogsgaard, til epn.dk .

Cimber Sterling har dermed fått forbud mot å sjikanere Norwegian i framtida.

Intern analyse

Styret i flyselskapet skal nå sette i gang en intern analyse av hendelsen, og Krogsgaard håper Norwegian vil bidra med informasjonen de sitter på for å få oppklart det hele.

Han avviser likevel at han har hatt noe med bestillingene å gjort.

– Hva folk kjøper privat betrakter jeg som et privat anliggende, sier han til epn.dk.

Brukte arbeids-PC

Norwegian kan imidlertid avsløre at Cimber Sterlings juridiske sjef, Alex Dyrgaard, ikke har fortalt sannheten om hans kjøp av 54 billetter til én krone. Han har i ettertid bekrefta at han har kjøpt billettene, men hevder at de kun var ment til private formål.

Dette mener Norwegian de kan bevise at ikke er sant.

Flyselskapet sier de kan dokumentere at billettene er kjøpt fra Cimber Sterlings interne nettverk, og det betyr at Dyrgaard må brukt arbeids-PCen sin under billettbestillinga.

Tøff konkurranse

Flykonkurransen i Danmark er tøff, og Norwegian og Cimber Sterlings kjemper på det samme markedet.

– Det er ingen tvil om at konkurransen er hard, men vi er for konkurranse. Det Cimber Sterling har gjort har ingenting med konkurranse å gjøre. Å drive forretning på denne måten savner sidestykke. Jeg har aldri hørt om liknende, sier Anne-Sissel Skånvik, informasjonsdirektør i Norwegian.

Nå vurderer Norwegian å forlenge billettilbudet slik at vanlige passasjerer kan få muligeten til å skaffe seg billige flybilletter.