![Norwegian tror ikke på de store forandringene i forhold til SAS Braathens. (Arkivbilde) Norwegian tror ikke på de store forandringene i forhold til SAS Braathens. (Arkivbilde)](http://img.nrk.no/img/369401.jpeg)
Norwegian tror ikke på de store forandringene i forhold til SAS Braathens. (Arkivbilde)
Dermed gjør staten det lettere for SAS Braathens i kampen om bransjens største kunde, skriver dn.no.
Priskrigen i lufta gjør det ikke lenger like attraktivt for statsansatte å benytte seg av avtalen som ble inngått for to år siden.
Den gang sikret staten seg at aldri skulle betale mer enn 1748 kroner for en tur mellom Oslo og Stavanger. Med flypriser som er presset ned mot 300 kroner, er ikke avtalen lenger like god som den engang var.
Etatene avgjør
Statssekretær Eirik Lae Solberg sier i en pressemelding at det blir opptil den enkelte statlige etat å finne den flyreisen som er billigst og best for dem.
- En ny avtale krever at vi må utlyse anbud. Priskonkurransen er så skarp i øyeblikket at en sentral statlig innkjøpsavtale inngått med en leverandør på lang sikt kan medføre svekket mangfold og konkurranse i lufta. Slik situasjonen er i dag, sikres konkurransen og mangfoldet best ved at flyselskapene konkurrerer om å tilby hver enkel statlig etat billigst mulige flyreiser, sier statssekretæren.
Norwegian skjelver ikke
Flyselskapet tror ikke statens nye politikk vil få store konsekvenser for dem.
– Vi tror ikke på store forandringer. Staten skal velge de billigste alternativene. Vi har de prisene vi har, og regner med å være konkurransedyktige slik at trafikken kan opprettholdes, sier informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i Norwegian til NTB.
Hun regner med at statsansatte vil velge både SAS Braathens og Norwegian, men sier at dette trolig allerede har vært tilfelle en god stund.