Tall NRK har fått fra de største bedriftene i Norge viser at kvinnesatsingen ikke har smittet over på bedriftenes toppledelser. Åtte av ti toppledere er menn, mens det er over 70 prosent menn i ledersjiktet under topplederne.
Håper på bedre balanse
I NorgesGruppens ledelse sitter det bare en kvinne av en konsernledelse på 13. Per Roskifte, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, forklarer tallet med at det er sjelden utskiftninger i NorgesGruppens konsernledelse.
Han er ikke stolt over at det er så få kvinner i konsernledelsen, men både tror og håper på en bedre kjønnsbalanse snart.
– Vi må skjerpe oss, sier han, og fortsetter:
– Vi må legge forholdene til rette for at kvinnelige ledere finner dette som et bra sted å være for å utvikle seg, så vi har en alvorlig lekse å gjøre.
Rekrutteringsprogram for kvinner
Både i NorgesGruppen og i Storebrand er det den siste tiden satt i gang rekrutteringsprogrammer for kvinner. Og heller ikke personaldirektør i Storebrand, Anett Segercrantz, er imponert over statistikken NRK har funnet fram.
Hun mener det må legges til rette slik at også kvinner tør å satse, og tabbe seg ut, slik menn gjør.
– Å få flere kvinner inn på alle ledelsesnivåer er veldig viktig, sier Anette Segercrantz.
Hun mener det er nødvendig med en aktiv innsats for at ikke toppledermenn bare rekrutterer andre menn fra egne nettverk. Som siste utvei kan kvotering være aktuelt, sier hun.
– Kvotering siste utvei
– Om det ikke blir en forandring, kan det være en siste utvei. Men jeg tror det kan løses på andre måter også, men det vil kreve hardt arbeid, sier Anette Segercrantz.
For selv om 40 prosent i styrene nå er kvinner, har ikke dette ført til mange flere kvinnelige ledere. Menn styrer fortsatt det meste i norsk næringsliv.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: