Selv om selskapets konsernsjef Stephen Elop i februar i år lovte omstruktureringer og forsterket innsats for å gjøre selskapet konkurransedyktig på markedet for smarttelefoner, måtte det finske selskapet torsdag innrømme at kvartalstallene var en skuffelse.
Resultatet før skatt sank til minus 544 millioner euro, mot et overskudd i samme kvartal i fjor på 221 millioner euro. Dette er kun andre gang siden 1998 at Nokia melder om kvartalstap.
Nokia solgte 88,5 millioner mobiltelefoner i andre kvartal, en nedgang på 18 prosent i forhold til foregående kvartal og 20 prosent i forhold til samme kvartal i fjor.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Ser positive tegn
Men Elop sier selskapet nå svelger skuffelsen og ser fram mot tredje kvartal.
– Vi er godt i gang med å følge opp strategien vi har satt, og vi ser allerede positive virkninger i selskapet, sier direktøren.
I februar møtte Nokia positiv respons på beslutningen om å droppe sitt eget operativsystem og heller satse på Microsofts Windows.
Torsdag forsikret Elop at selskapet i løpet av året vil sende ut sine første Windows-baserte smarttelefoner, men analytiker i Nordea, Sami Sarkamies, mener likevel at tredje kvartal vil bli enda verre.
– Ikke nådd bunnen
Han tror selskapet ennå ikke har nådd bunnen, og tror Nokia nå tvinges til å selge sine kostbare Symbian-baserte telefoner til en billig penge for å beholde markedsandelen.
Nokia ville torsdag ikke gi en indikasjon på hvor lavt markedsandelen deres har sunket. Analytikerne mener den ligger rundt 23 prosent, ned fra 33 prosent for ett år siden.
På smarttelefonmarkedet er Nokias største konkurrenter Apple, som dominerer med både telefonproduksjon og operativsystem i iPhone, Google, med operativsystemet Android, som blant annet brukes i HTC-, Samsung- og Motorola-telefoner, og Blackberry, som tradisjonelt har dominert det amerikanske markedet.